Tartalomjegyzék, ha csak a lényeg érdekel
- Milyen webáruházakra vonatkozik a kötelező készpénzes fizetés?
- Mely webshopokra nem vonatkozik a kötelező készpénzes fizetés?
- Milyen készpénzes fizetési lehetőségeket enged meg a jogszabály?
- Ne várj holnapig! Így készítsd fel a készpénzes fizetésre a WooCommerce webshopodat!
- A készpénzes fizetés technikai beállításain túl
Egy jogszabálymódosítás miatt, 2025. július 1-jétől a magyar webshopoknak kötelezően fel kell venniük a készpénzzel történő utánvétes fizetést a fizetési lehetőségeik közé, miután idén áprilisban a készpénzhasználat alapjoga bekerült az Alkotmányba. Habár a határidő itt van a webshoptulajdonosok nyakán, még mindig sok a nyitott kérdés az új jogszabállyal kapcsolatban. Kiket érint és milyen termékekre vonatkozik ez a kötelezettség? Hogyan készítsd fel a WooCommerce alapú webáruházadat a változásra?
Nagyon röviden a jogszabályról:
A 2025. évi LXII. törvény értelmében – amely 1997. évi CLV. törvény módosította – a webshopok sem hagyhatják figyelmen kívül a készpénzt előnyben részesítő vásárlók igényeit – foglalja össze a jogszabályi változást a VirutalJog.hu. „A szabályozás lényege, hogy az online szolgáltatási szerződések és a határon átnyúló értékesítések kivételével minden webshopnak lehetőséget kell biztosítania arra, hogy a vevő készpénzzel fizethessen” – írják.
Milyen webáruházakra vonatkozik a kötelező készpénzes fizetés?
Kizárólag a belföldi áruk online adásvétele és a személyesen igénybe vehető szolgáltatások esetén kötelező a készpénzben történő fizetés biztosítása.
Mely webshopokra nem vonatkozik a kötelező készpénzes fizetés?
Azokra az e-kereskedőkre nem vonatkozik a kötelező készpénzes fizetés biztosításra, akik:
- online szolgáltatási szerződéseket kötnek (pl. paywall hírportálok, online tanfolyamok, képzések tartalmáért fizet valaki, online tanácsadások, mentorációk, stb.),
- a határon átnyúló online adásvételi szerződések,
- az automatizált üzletben történő értékesítés (önkiszolgáló boltok)
- B2B értékesítés (Business-to-Business, azaz akik kizárólag vállalkozásoknak értékesítenek).
Jelenlegi ismereteink szerint (2025.06.25.) a vállalkozásnak a készpénzes utánvétes fizetésre elég csupán 1-féle lehetőséget biztosítani, de nem kizárt, hogy a jövőben ez még változni fog. A Fogyasztóbarát.hu a tájékoztató anyagában fel is hívja az érintett vállalkozók figyelmét, hogy ügyvédeik már kértek pontosítást a jogalkotóktól.
Milyen készpénzes fizetési lehetőségeket enged meg a jogszabály?
Többféle készpénzes fizetési lehetőséget is felsorol az új jogszabály, ezek a következők:
- utánvétes fizetés a futárnál,
- sárga csekkes készpénzátutalási megbízás a postán,
- olyan előre feltölthető fizetési kártya, amit a vevő postán, trafikban vagy egy üzletben készpénzzel tölt fel,
- készpénzes befizetés a vállalkozás számlájára,
- termék személyes átvétele során készpénz elfogadása.
Áthárítható a készpénzes utánvét díja a vevőre?
Ez nyitott kérdés. Egyelőre nem lehet biztosan tudni, hogy a vállalkozásnál felmerülő plusz költség továbbra is áthárítható-e a vevőre (pl. utánvét díja + 690 forint), hiszen ahogyan a bevezetőben már írtam, a készpénzhasználat április óta alkotmányos jog.
Ne várj holnapig! Így készítsd fel a készpénzes fizetésre a WooCommerce webshopodat!
A WooCommerce-en futó futó webshoptulajdonosok „szerencsés” helyzetben vannak, hiszen az alap fizetési módok között ott van az „utánvétes fizetés” és a „csekkes fizetés” lehetőség is. Sőt, ezeken túl a „személyes átvételt” is be tudod állítani pár kattintással. Nézzük is át ezeket lépésről lépésre!
Csekkes fizetés a WooCommerce-ben
- WooCommerce > Beállítások > Fizetések > Offline fizetések fogadása.
- Kattintson a Csekkfizetések Engedélyezése gombra.
- Az engedélyezés után kattints a Kezelés gombra, ahol meg tudod adni a csekkfizetésekkel kapcsolatos adatokat.
- A Cím mezőben az a nevet tudod felvenni, amit a vevőd látni fognak a Pénztár oldalon.
- A Leírásban add meg azokat az adatokat, amelyekkel a vevő kiállítja a csekket: az üzlet neve, üzlet címe, város, irányítószám, bankszámlaszám.
- Az Instrukciók mezőben a köszönő oldalon és e-mailekben megjelenő tájékoztató kerül. Itt elmagyarázhatod, pontosan hogyan kell csekkel fizetni. Érdemes felhívni a figyelmet a „közlemény” rovatra, ahová a rendelés sorszámát feltüntetheti a vevő. Egy kis segítség: https://www.csekkek.hu/csekk-tipusai.php
Ha mindezekkel megvagy, az oldal alján ne felejts el a Változtatások mentése gombra kattintani.
Fontos, hogy a csekkel történő fizetéssel leadott megrendelések „fizetés előtt” vagy „fizetés folyamatban” állapotban maradnak a WooCommerce rendszerében, amíg le nem ellenőrzöd, hogy a pénz valóban beérkezett hozzád. Miután ez megtörtént, az automata e-mailek gond nélküli lefuttatásához állítsd át a rendelés állapotát „teljesítve” állapotba.
Utánvétes fizetés WooCommerce-ben (személyes átvételre)
- WooCommerce > Beállítások > Fizetések > Offline fizetések fogadása.
- Kattintson az Utánvétes fizetés engedélyezése gombra.
- Az engedélyezés után kattints a Kezelés gombra az utánvétes fizetés beállításaihoz.
- Cím – Add meg, hogy a Pénztár oldalon milyen néven szerepeljen az utánvétes fizetés.
- Leírás – További információk hozzáadása, amelyek az ügyfeleknek megjelennek, ha utánvétes fizetést választanak (pl. személyes átvétel helye). Ez a vevők a Pénztár oldalon is látják.
- Instrukciók – Magyarázd el, hogyan kell utánvétes fizetést végezni. A köszönő oldalon és e-mailekben megjelenő utasítások kerülnek ide.
- Szállítási módok engedélyezése – Válaszd ki, hogy mely szállítási módok kínálnak utánvétes fizetést. (Webshopodtól függően futárszolgálatokat vagy csomagautomatákat is fel tudsz venni.)
- Virtuális rendelések elfogadása – Innen vedd ki a pipát.
- Változtatások mentése
A személyes átvételt érdemes felvenni a magyarországi szállítási módok közé is, és 0 forintos értéket rendelni hozzá.
A készpénzes fizetés technikai beállításain túl
Ha a jogi dokumentumaidhoz generátort használsz (pl. az a már említett VirtuálJog vagy Fogyasztóbarát), nincs más teendőd, mint felvenni a választott új fizetési (és/vagy étvételi) módot a szerződést biztosító szolgáltatónál az ügyfélfiókodban.
Amennyiben szakjogásszal irattad az ÁSZF-edet, javaslom, vedd fel a kapcsolatot a szakemberrel, hogy határidőre megtörténhessen a jogi dokumentumok módosítása.