Tartalomjegyzék, ha csak a lényeg érdekel
A moodboard szép, de valljuk be, a legtöbb olyan, mint egy Pinterest-gyűjtemény a levegőben. Jó kiindulópont, de ha tényleg karakteres weboldalt akarsz, ami tükrözi a márkád stílusát és lendületét, ami valóban az üzleti terveidre épít, akkor többre lesz szükséged, mint egy hagyományos hangulattábla.
Ezért használok már egy ideje (nem túl direkt) stylescape-et a webdesign tervezés fázisában. Ez az a lépés, ahol a webre lépő márkád valódi karaktere formát ölt. Egy vizuális sztori születik, ahol elkezdjük a weboldalad leendő képi világát tudatosan, stratégikusan felépíteni.
Ebben a cikkben elmesélem, miért hagytam magam mögött a moodboardot, és hogy hogyan profitálhatsz a stylescape-ből vállalkozóként, ami az egyik kedvenc eszközöm lett. Ha most készülsz weboldalt csináltatni (vagy újratervezni), ezt érdemes elolvasnod.
Moodboard vs. stylescape – a különbség a smink és a stílus között
A stylescape, amit nagyjából úgy fordíthatnánk le magyarra, hogy „stílusirány útmutató”, részletesebb és magasabb szintű változata a hangulattáblának, azaz a moodboardnak. A hangulattábla fotóinspirációs gyűjtemény és a márka általános hangulatát tükrözi („hm, ez a szín jól néz ki ezzel a képpel”). Ezzel szemben a stylescape konkrétabb, már a UI elemekre fókuszál: színek + tipográfia + képi világ + formai elemek – mind úgy összeválogatva, hogy az a te márkádra legyen szabva.
Hadd mondjak egy hasonlatot (mert minden cikkbe kell egy jó hasonlat, ugye):
- A moodboard olyan, mint amikor megmutatsz a fodrásznak három lementett frizurát a Pinterestről, ami szerinted jól állna neked.
- A stylescape pedig az, amikor a fodrász már tudja, milyen az arcformád, milyen az öltözködési stílusod, és ahhoz igazítja az új fazont. Nem csak szép akar lenni – passzolni akar hozzád.

Hogyan segíti a stylescape a vállalkozókat a webdesign tervezés során?
Mivel a legtöbb ügyfél nem tervező és nem kreatív szakember, a hangulattáblák alapján nehéz számukra elképzelni a márka kreatív irányát – nekem legalábbis ez a többéves webdesigneri tapasztalatom. A stylescape sokkal részletesebb, „kézzelfoghatóbb” képet nyújt a készülő weboldalról, ami megkönnyíti az ügyfél számára a márka vizuális irányának megértését.
Sokat tesztelgettem a stylescape-eket, mire végleg tetettem a voksom a módszer mellett, és rájöttem, hogy végre nem kell értelmező kiskönyvet írnom a kiküldött stílusmutatóhoz, és szinte csont nélkül átmennek az első webdesigntervek is, hiszen „pont olyan lett, mint amit megbeszéltünk” az ügyféllel.
Szóval egy stylescape segít abban is, hogy:
- ne legyen „meglepi” a dizájn, mert te is pontosan látod, merre haladunk,
- könnyebben hozz döntést a vizuális irányokról,
- és magabiztosan mondhasd: “Na, ez tükrözi leginkább a vállalkozásom!”
Hogyan értelmezd a stylescape-et a weboldaltervezésben?
Először is: ne ijedj meg, ha elsőre nem egy “kész weboldal” néz vissza rád. A stylescape nem pontos tervrajz, csupán egy vizuális iránytű. Nem a weboldal végleges designelemei kerülnek rá, hiszen ez is csak egy montázs a stílusáról, karakterekéről.
Amire érdemes figyelned:
- Érzed-e, hogy passzol a hangulat a vállalkozásodhoz, a célcsoportodhoz?
- Vannak benne elemek, amik nagyon bejönnek? (Írd meg, mert abból tudjuk, mit érdemes erősíteni.)
- Van benne valami, ami fura, kilóg, vagy nem komfortos? Az is nagyon értékes visszajelzés.
A stylescape célja nem az, hogy villogjunk vele és elsőre tökéletes legyen, hanem hogy közösen ránézzünk: jó irányba lökjük-e a webdesignt, ha ezzel a stílussal kezdünk el tervezni? Ez a párbeszéd segít abban, hogy a végén olyan weboldalad legyen, amire azt mondod: “igen, ez teljesen olyan, mint a vállalkozásom – csak még profibban becsomagolva.”
Ha kíváncsi vagy, hogy a te vállalkozásod honlapjából mit hozhatnánk ki egy stylescape-pel, nézz be a VIP Design Day-re! Szeptember 2-ával már le is csaphatsz az első szabad időpontra, hogy az őszi-téli kampányaid felfrissült designban fussanak!