Tartalomjegyzék, ha csak a lényeg érdekel
Amikor ezeket a sorokat írom, már kifelé jövünk a Black Friday-őrületből, vagyis véget ér a közel egy hónapja tartó „hihetetlen” árleszállítás időszaka. Az e-kereskedőknek azonban szusszanásnyi idejük sem marad, ugyanis szinte azonnal kezdetét veszi a következő roham: a karácsonyi ajándékvadászat.
Ez egyfelől remek hír, hiszen az ajándékba szánt termékekre mindig nagyobb a költési hajlandóság. Másfelől viszont a vevők elvárásai is nagyobbak, ami az év utolsó hónapjában bizony-bizony a kosárban „felejtett” termékek mennyiségén is megmutatkozik.
Sajnos nincs egy általános, örökérvényű tippem arra, hogy A vagy B módszert követve visszaszoríthatod a kosárelhagyási arányt, viszont van néhány lecsekkolandó terület a honlapodon, amelyekkel megelőzheted, hogy kétségbe ess a statisztikákat látva.
Kezdjük egy nagyon egyszerűvel.
Minden infó naprakész a webshopodban?
Akár vevőként, akár webshop üzemeltetőként volt már vitás ügyed egy termékkel kapcsolatosan, tudod, hogy az ÁSZF (általános szerződési feltételek) tartalma döntő – az egyszerűség kedvéért most tekintsünk el az extrém esetektől – az ügy mielőbbi rendezésében.
Való igaz, hogy (sajnos túl) kevés vevő böngészi a szerződési feltételeket, de a tudatos vásárló megteszi. Ha teljesen más információkat talál egy termék várható szállítási idejéről, vagy a szállítási díjakról az ÁSZF-ben, mint amit te a webshopban feltüntettél, az több mint kellemetlen. És hopp, ilyen könnyen el is veszítettél egy vevőt.
Olvasd át a jogi dokumentumokat és aktualizáld, ha szükséges! Nézd át az elérhetőségeidet, a szállítópartnereid listáját, a szállítási díjakat – ezek változnak leggyakrabban. Ellenőrizd a webshopodban a készletkezelésre vonatkozó beállításokat is, hacsak nem végtelen számú mennyiségben tudsz rendeléseket fogadni. Elég ciki olyan megrendelést fogadni és számlázni, amit aztán nem tudsz leszállítani, mert elfogyott.
Segíts a vásárlónak, hogy milyen karácsonyi ajándékot vegyen!
Gondolj azokra a vevőkre is, akik még nem tudják, mit is keresnek pontosan. Ez a vásárlótípus gyakoribb, mint hinnéd, de a figyelmüket is egyszerűbb a lényegre terelni.
Legyél kreatív és a címsorokban szólj hozzájuk érzelmi töltettel: jusson eszükbe olvasás közben az a valaki, akit szívesen megajándékoznának a termékeddel: „Jé, ez pont olyan, mintha Marikára szabták volna!”
Felejtsd el az olyan unalmas belső címeket mint a „legújabb termékeink”, vagy a „legnépszerűbb termékeink”. Ezek egyszerűen nem érdekesek, inkább sablonos-megúszós megoldások.
Használj inkább ilyeneket:

Ha még maradt időd a karácsonyi roham előtt, akkor készíts egy jópofa, ingyenes ajándékvásárlási ajánlót! Nagyon hálásak lesznek neked azok a vevők, akik bár tudják, hogy kinek akarnak ajándékot venni, de nem biztosak benne, hogy melyik terméked lenne számukra az ideális. A kozmetikai termékek, vagy az illatszerek tipikusan ilyenek – főleg ha férfi az ajándékozó (elnézést kérek a férfiaktól).
A drágább, népszerű termékeidet is bátran beemelheted az ajándékvásárlási ajánlóba, vagy akár ajándékcsomagokat is összeállíthatsz. Az ajánló lehet egy külön oldal a webshopodban, vagy adhatod email címért cserébe mint letölthető dokumentumot, esetleg játékos kérdéssor formájában is beépítheted.
Miért éri meg nálad megvenni a karácsonyi ajándékokat?
Emeld ki a webshopod előnyeit, illetve az egyedi terméktulajdonságokat (USP = „unique selling proposition”) a termékoldalakon. Ebben a témában aztán végtelen számú kreatív megoldás létezik, ám a karácsonyi időszakban a leginkább ezekre harapnak az emberek:
- Ingyenes szállítás X összeg felett
- X napos pénz-visszafizetési garancia
- X napos szállítási idő – ebből ki lehet kalkulálni, hogy várhatóan ott lesz-e a fa alatt a megrendelt termék
- expressz szállítás (rendelj ma, várd a futárt holnap)
- Fizetési bankkártyával / utánvéttel
- Zero waste termék
- Limitált termékek (csak 1-2 darab készül belőlük)

Bizonyára mondanom sem kell, de csak olyasmit tüntess fel, amit be is tudsz tartani.
Ugye csak a lényegre szorítkozol a pénztár oldalon?
Minél egyszerűbb a pénztár oldal (és itt nem kifejezetten a designra gondolok), annál jobb.
A pénztár oldalon már nincs helye keresztértékesítésnek, kizárólag a vevő adatait kérd el, és extraként maximum a kedvezményre jogosító kuponkódot. Minden más zavaró elemet iktass ki, ugyanis az emberek átlagos figyelemideje nagyon rövid (mindössze néhány másodperc), ezért bármilyen szemrevaló, mozgó izébizével el lehet terelni őket. Még akkor is képesek kosárban felejteni egy terméket, ha csak karnyújtásnyira van tőlük a bankkártyájuk.
Nyugi, ha felismerésed volt és a homlokodra csaptál, akkor sincs vége a világnak. Még nincs késő, hogy javíts a pénztár oldalon és eltüntesd onnan a felesleges elemeket.
A karácsony után visszatérő vevőkre hajts!
A karácsonyi szezon remek időszak, hogy felfuttasd a boltod forgalmát, de a fentiek alapján láthatod, hogy nagyon könnyű elveszíteni a vásárlók bizalmát. A vevők többsége egyszerre több vasat tart a tűzben, vagyis szinte biztos lehetsz benne, hogy a kínálatodat és (tekintve, hogy a többség mennyire árérzékeny 2024 végén) az áraidat is össze fogja hasonlítani a konkurensedével.
Viszont ha már egyszer nálad tette le a voksát, akkor először is gratulálok neked, másodszor pedig ne engedd el a kezét az új évben sem. Hosszú távon ugyanis az a célod (ugye ez?), hogy az elégedett vevő máskor is visszatérjen.
Eredményes karácsonyi kampányt és sok-sok elégedett vásárlót kívánok! 🎄