Szószedet a gyakran használt grafikus kifejezésekhez a designban

Szószedet a gyakran használt designer kifejezésekhez

Habár igyekszem odafigyelni, hogy ne dobálózzak szakszavakkal a blogcikkekben, vannak olyan kifejezések, amelyek elkerülhetetlenek egy-egy téma alaposabb kibontása során. Ez a szószedet segítségedre lehet, ha valamelyik kifejezés megakaszt, vagy szeretnél megtanulni a grafikusok és designerek nyelvén.

B

betűcsalád = egy adott betűtípus változatai (pl. félkövér, kiskapitális, italic, stb.)

branding, brandépítés = egy termékhez vagy vállalkozáshoz közvetített üzenet, tartalmazza többek között a logó kidolgozását

brief = egy olyan kérdéssor, amelyet arculattervezés előtt kell megválaszolni. A grafikus és a megrendelő közös munkája itt kezdődik. A kérdéssor választ ad arra, mik az ügyfél igényei, a jelenlegi piaci helyzete és a vállalkozásával kapcsolatos jövőképe.

C

CMYK = színkeverési modell, amelyet a nyomda használ. A színtér négy alapszínnel dolgozik, ezekkel nyomtatnak a papírra: Cyan, azaz cián, Magenta, vagyis bíbor, Yellow, tehát sárga és Key, azaz a fekete mint kulcsszín.

D

dpi, ppi = egy nyomdai mértékegység, amely maximum 300 lehet. A raszteres anyagokat 300 dpi-ben kell szerkeszteni, hogy megfelelő minőségű legyen a nyomtatáshoz. 

F

font = betűrajzolatok sorozata, amelyek egy betűtípuson belül karaktereket írnak le, és meghatározott mérettel, illetve vastagsággal rendelkeznek

felhasználói élmény = a közönség, ügyfelek a brandre adott fizikai vagy intellektuális válasza

H

honlap = angolul homepage, amely a weblap nyitóoldala, főoldala. A köznyelvben a honlap, weboldal, weblap kifejezéseket szinonimaként használják.

L

logotípia = olyan logó, amely feliratból áll

Sz

szimbólum = egy írásjel vagy karakter, amelyet egy folyamat bemutatására használnak, vagy egy fogalmat jelenít meg

színmód, képmód = ez határozza meg, hogy miként kombinálják a színeket a csatornák száma alapján a színmodellben. A CYMK színmódot nyomtatáshoz, az RGB színmódot pedig webes munkákra használják. A következő színmódok léteznek: RGB mód (több millió szín), CMYK mód (négyszínnyomás színei), Színpalettás mód (256 szín), Szürkeárnyalatos színmód (256 árnyalat), Bittérkép mód (2 szín).

R

raszteres formátum = a grafika fix számú képpontból áll. Az ilyen képeket nem lehet a végtelenségig nagyítani minőségromlás nélkül. A fotók és a komplex grafikák raszteres formátumúak.

redesign = az arculat újragondolásának folyamata. Redesignon áteshet egy weboldal vagy a logó is. Gyakran együtt jár a brand újragondolásával.

RGB = olyan színmodell, amely a vörös (Red), a zöld (Green) és a kék (Blue) fény kikeveréseit használja. A weben mindig ezt használjuk, hiszen a képernyők ezt a színmódot tudják megjeleníteni.

V

vektoros formátum = a grafika nem fix számú képpontból áll, hanem vektorfüggvényekből, ezért minőségromlás nélkül nagyítható és kicsinyíthető. Ilyen formátumban készülnek pl. a logók, hogy bármilyen méretű felhasználás során megállják a helyüket

W

weblap = vagyis website, a domain név alatt futó tartalmak összefoglaló neve. A köznyelvben ezt szoktunk weboldalként emlegetni.

weboldal = vagyis webpage, ami a belső oldalakat jelenti. Ide tartoznak a termékoldalak, ismertető oldalak, kategória oldalak, stb.

Kérlek, vedd figyelembe, hogy a szószedet folyamatos frissítés alatt áll. Ha a blogcikkekben olyan kifejezést találtál, amely a szövegkörnyezetből nem egyértelmű, és még a szószedetből is hiányzik, vedd fel velem a kapcsolatot.

A fogalomtár összeállításában segítségemre volt Serfőző Péter: Branding és a vizuális válasz című könyve, illetve a Jakob Nielsen nyomán Leiszter Attila szerkesztette Webergonómia c. kiadvány.