Tartalomjegyzék, ha csak a lényeg érdekel
Amikor még kezdő vállalkozó voltál, két szempontod volt a logódat illetően: legyen meg minél hamarabb, lehetőleg olcsón.
Nincs ezen mit szégyellni. Induló vállalkozóként mindenki addig nyújtózkodik, ameddig a takarója ér, ezért általában a Canván vagy az Etsyn keresnek kész megoldást. Beleírják a nevüket a sablonba, raknak mellé mindenféle színes bigyókat (hogy egyedibb legyen – haha), majd Et voilà: kész a vállalkozás logója.
Ez egy darabig, mondjuk az első 1-3 évben, kiszolgálja a kezdő vállalkozást. Itt is írtam már anyagot arról, hogy miért nem a logó az első lépcsőfok az eredményes márkaépítésben. Szóval az első legyen nyugodtan Canva-logó! De tudd, és egy bizonyos ponton túl érzed is, hogy az nem fog elkísérni hosszú távon, mert idővel többet árt, mint használ a márkádnak.
Vegyük sorra, milyen problémákat okoz majd a vállalkozásodnak, ha megmaradsz a Canva-logónál.
Nem egyedi – és ez nagyobb baj, mint hiszed
Oké, tudtad, hogy ezzel fogok kezdeni. Talán az enyém az ötödik cikk a témában, amit elolvasol és már a könyöködön jön ki ez az „egyediség” maszlag.
De! Az előre legyártott logók, mivel bárki számára elérhetőek, azokat bizony világszerte használják is. Meglehet, hogy nem ugyanazokkal a színekkel, egy picit más betűtípusokkal és a nevet körülölelő bizbaszokkal, viszont a hasonlóság közöttük megkérdőjelezhetetlen. Ez pedig gáz. Vagy egyenesen kínos, ha a konkurenseddel ugyanazt a logósablont használjátok, mert ez volt a leginkább ajánlott a coach, személyi edző vagy online marketinges témakörben. Mondok meredekebbet: gondolj bele abba, mi van akkor, ha éppen egy olyan logóba szerettél bele, amelyiket egy rossz hírű vállalkozás már használ…
A jó logó egyik célja, hogy tükrözze vállalkozásod egyediségét és megkülönböztessen téged másoktól – ezt egy pre-made logó sajnos nem tudja biztosítani.
Köze sincs a márkádhoz
Sokszor elmondtam már, hogy azért, mert mondjuk utazó blogger, esetleg utazásszervező vagy, nem kötelező repülőgépet tenni a logódba! És persze ez igaz bármilyen más vállalkozásra is.
Az előre gyártott logók tele vannak ilyen klisékkel. Ezek nem képviselik a márkádat, max. szájbarágósan illusztrálják, hogy a vállalkozásod valami utazáshoz kapcsolódó dolgot végez. Ha már behoztam ezt a példát: amennyiben te a magyarországi szálláshelyeket népszerűsítő blogger vagy, mégis mi a fenének lenne repülőgép a logódban?!
Egy logó nem csupán egy szép grafika – az ideális logó tervezése során figyelembe kell venni többi között a célközönséget, a márka által közvetíteni kívánt üzenetet, és a vállalkozás alapvető értékeit.
Így kapod és kész
A fizetős Canva eljutott oda, hogy a logókat, grafikákat több fájlformátumban is le lehet tölteni, és ezt értékeljük félsikernek.
Tulajdonképpen az elsődleges kérdés ma már nem az, hogy nyomtatásban és online használható-e a pre-made logó. Mert valószínűleg az. Hanem hogy különféle online felületeken megállják-e a helyüket. Alkalmazhatóak-e faviconként, reszponzívak-e a webhelyeden, beállíthatod-e profilképnek úgy (és itt jön a lényeg!), hogy megőrzi az olvashatóságát és a vizuális vonzerejét.
A reszponzív, rugalmas logótervezés egyáltalán nem újdonság a designerek körében, ám felhasználói oldalról elszomorítóan kevesen tulajdonítanak neki jelentőséget.
Nem tudod levédetni
Az előre gyártott logók nem levédhetőek, mivel mások is használják őket. Ez jó eséllyel évekig nem okoz(na) neked problémát, de tudj róla.
Levédeni csak akkor lehet egy logót, ha kizárólagos jogod van a használatára. Egy előre gyártott logó esetén azonban csak egy licencet kapsz, ami nem biztosítja a teljes tulajdonjogot.
Mikor jött el az idő, hogy lecseréld a kész logódat?
Ha a fentiek közül már bármelyik problémát tapasztaltad, akkor bizonyos, hogy eljött a csere ideje.
Haladó vállalkozó vagy, ezért ne a kezdők eszköztárához nyúlj. Felejtsd el a canvás, etsys megoldásokat! Jó volt, szép volt, amíg tartott, de eljött a modernizálás ideje. Az egyedi logó egy befektetés a márkád jövőjébe, amely segít kiemelkedni a tömegből és hitelesen képviselni a vállalkozásod üzenetét, valódi értékét.
Ha egyedül nem tudod felszínre csalogatni a márkaértékeket, foglalj időpontot az Egynapos VIP Design Dayre, és tervezzük újra az alapoktól a meglévő logódat! (Akkor is, ha canvás 🙂 )