Új projektekre a konzultáció és az árajánlatkérés folyamatos, azonban kérlek vedd figyelemben, hogy elfogadott ajánlat esetén a közös munkánkat legkorábban 2024 áprilistól tudom vállalni. Köszönöm a megértésedet!

Van, amikor egy vállalkozásnak nincs szüksége logóra

Amikor nem a logó az első

Ahogyan a weboldalkészítésre, úgy a logó szerkesztésére is léteznek DIY, vagyis „csináld magad” módszerek, ám abban biztos lehetsz, hogy profi megjelenést ezektől a programoktól nem várhatsz. Mielőtt logót tervezel vagy terveztetsz, át kell gondolnod, milyen digitális és nyomtatott felületeken fogod azt használni, ugyanis nagyon nem mindegy, hogy a logó egy névjegykártyán fog megjelenni, vagy Facebook-profilképnek fogod beállítani. 

Nincs mindenkinek szüksége logóra. Komolyan! Habár minden logókészítéssel foglalkozó grafikus és designer arról akar majd meggyőzni, hogy kell a logó, mert ez a vállalkozásod arculatának alapja, de nem biztos, hogy neked már az indulás pillanatában szükséged van rá.

Nem attól leszel például népszerű kozmetikus XY városban, mert van logód, és attól sem leszel hiteltelen személyi edző, ha még nincs. A legtöbb induló kisvállalkozás vagy egyéni vállalkozás esetében felesleges, legalábbis halasztható több tízezer forintos kiadás a logókészítés. Tartsd naprakészen a közösségi oldalad, szolgáld ki legjobb tudásod szerint a vevőidet. Csak arra koncentrálj, hogyan lehetsz mások segítségére, tanulj és építsd a vállalkozásod.

Ha már van vendégköröd, ha visszajárnak az ügyfeleid, újra vedd elő a logótémát. Van rá kereted? Vannak ötleteid, elképzeléseid a logódról? Ha a válaszod igen, lépj tovább a következő szintre!

.eps, .png, .jpg – különbségek a képek között

Mi történik általában ez után? Fogod, megnézed a Google-ban, hogy milyen stock logókat (vásárolható vagy ingyen letölthető és szerkeszthető) kínálnak a hozzád hasonló profilú vállalkozásoknak. Megtetszik az egyik, ezért megveszed 10-15 ezer forintnak megfelelő dollárért. Nagyszerű, kaptál egy színes .eps fájlt, jó esetben még egy .png-t is, aminek nincs háttere. És ennyi.

Idővel kiderül, hogy nem tudod névjegykártyára rakatni, egy kivehetetlen pacának látszik a 160×160 pixeles Facebook-profilképen, és hiába szeretnéd mondjuk kirakni cégérként, csak egy elmosódott, életlen valami lesz belőle. Ugyanezt a kört futod végig akkor is, ha mondjuk a Canvában próbálsz meg logót szerkeszteni magadnak.

Hemzsegni fog a tervezési hibáktól, és pont azok a fájlok fognak hiányozni, amiket a nyomda később kérni fog tőled.

Lehet, hogy pénzt spórolni nem fogsz, ha megbízol egy grafikust, de abban biztos lehetsz, hogy profi munkára számíthatsz tőle. A logód pontos és egyedi lesz, és ha már előre tudod, milyen felületeken szeretnéd használni a közeljövőben, ő azt is meg fogja mutatni neked, hogy néz majd ki a végeredmény mondjuk egy repitollon, szórólapon, molinón vagy akár a közösségi oldalaidon. Számíthatsz a tanácsaira, ha nem ragaszkodsz makacsul egy olyan elképzeléshez, amely hosszú távon nem lesz életképes. Visszatérő hiba szokott lenni a DIY-logóknál, hogy az eredmény túlzsúfolt és nem működik kizárólag egy színben (pl. feketében).

Miből áll egy logócsomag?

Joggal merülhet fel benned ezek után, hogy tulajdonképpen miből is kell állnia egy logócsomagnak? Milyen fájlokat ad át egy körültekintő grafikus?

  • .eps, .pdf, .svg – színes CMYK színmódban készült logó, vektoros formátumban (nyomtatásra szánt)
  • .jpg, .png – színes, raszteres formátumú logó RGB színmódban (webre szánt)
  • .eps, .pdf, .svg – szürkeskálás CMYK színmódban készült logó vektoros formátumban (nyomtatásra szánt)
  • .jpg, .png – szürkeskálás, raszteres formátumú, RGB színmódban készült logó (webre szánt)

Amennyiben a grafikusod a CMYK (vagy nyomtatásra szánt) mappákban .ai kiterjesztésű fájlt is átad, ne ijedj meg, ha nem tudod megnyitni. Ez a forrásfájl, és a megtekintéséhez/szerkesztéséhez valamilyen erre alkalmas programra (pl. Adobe Illustrator, Affinity Designer, stb.) lenne szükséged. Az én logócsomagomba ezért sem szokott bekerülni a forrásfájl, vagyis .ai fájl.

Láthatod, számtalan formában szükséged van/ lehet a logódra. Lehet, hogy kezdetben még nem gondolkozol névjegykártyában vagy cégérben, de ha ügyesen csinálod, 1-2 éven belül ezekre is igényed lehet.

Összefoglalva tehát: ha profi végeredményt szeretnél, bízz meg egy grafikust a logó megtervezésével. Inkább várj rá heteket, semmint olyan előre legyártott „logókra” költsd a pénzed, amelyeket nagy valószínűséggel úgysem fogsz tudni maximálisan kihasználni. Egy grafikus tanácsaival elkerülheted a legalapvetőbb tervezési bakikat.

Ebben a bejegyzésben megkerülhetetlen volt a szakkifejezések használata. Ha valahol elakadtál, valami nem világos, hívd segítségül a szószedetet.