Webáruház kategóriák keresőbarát kialakítása

Rázd gatyába a webshopod – a keresőbarát kategóriák

Egy jó webáruház nemcsak szép – sőt, a vásárlás szempontjából nem a lenyűgöző animációk a fontosak -, hanem keresőbarát kategóriákat alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy az URL-ek már első ránézésre arról árulkodnak, hogy milyen oldalon tartózkodik a vásárló.

Eddig nem bonyolult, a keresőbarát kialakítás viszont komplex feladat. Ne aggódj, hoztam segítséget! 😉

A kategóriák szerepe a webshopban

Amikor rendszerezed a termékeidet, először azt gondold végig, milyen főkategóriákba és azon belül alkategóriákba tudod csoportosítani az árudat.

Most vizsgáld meg alaposan a gyűjtésedet és ellenőrizd, hogy egy-egy főkategória mennyi első, második vagy akár harmadik szintű al-alkategóriát tartalmaz! Ha túl sokat, akkor nem jó, mert szerteágazó a kategóriafa, amitől nagyon nehéz lesz megtalálni a termékeidet a shopban.

Milyen az ideális kategóriafa?

A három szintnél mélyebb kategóriafa már egészen biztos, hogy sok. Az emberek többsége nem tud és nem is hajlandó ilyen mélységig böngészni a termékek között. Természetesen akadnak kivételek; gondolj pl. a Media Markt weboldalára. Egy olyan hatalmas boltnál, ahol háztartási gépektől kezdve a videojátékokon át a kávékapszuláig mindent (is) lehet venni, indokolt a szerteágazó kategóriafa. Ugyanakkor egy hozzád hasonló vállalkozónak nem ezt a gyakorlatot kell lekövetnie. A cél, hogy a keresőkből (pl. Google) a te webshopodba irányítsd a böngészőket.

Tehát a tiszta kategóriafa kb. így néz ki

  • Főkategória 1
    • Alkategória 1
      • Al-alkategória 1
      • Al-alkategória 2                 
    • Alkategória 2
  • Főkategória 2

Mire ügyelj, amikor elnevezed a kategóriákat?

Amikor webshopot készítesz, a webáruház motor (pl. WordPress) az alapbeállítást veszi figyelembe az URL-ek generálása során. Ez neked nem jó, mert a következő címet kapod WordPress esetén: peldabolt.hu/termek/szines-uvegvaza

A WP alapból tehát nem a kategória nevét teszi a termék neve elé, hanem a tartománynév után beszúrja a „/termek” szót. Módosítani a közvetlen hivatkozások menüben tudsz. Tedd is, hiszen csak így tudod rábírni a WP-t, hogy az URL generálás során vegye figyelembe a gondosan létrehozott kategóriákat. A kategóriák elnevezése során ügyelj a keresőbarát kifejezésekre, kulcsszavakra! Így beszédes URL címeket kapsz, amelyek megkönnyítik a tájékozódást.

Bonyolultnak tűnhet, de ez a példa segít megérteni.

Tegyük fel, hogy bútorboltod van, ahol gyerekeknek szánt bútorokat is árulsz. Ebben az esetben érdemes a gyerekeknek szánt kategóriát “gyerekbútorok” néven elnevezni, hogy az így kapott URL a következő legyen: peldabutorbolt.hu/gyerekbutorok

Ha a kategóriát úgy neveznéd el, hogy “gyerek”, akkor a következő URL címet kapnád:

peldabutorbolt.hu/gyerek

Ennél is rosszabb eset, amikor a webshop domain neve nem utal az áruház típusára (www.bolt.hu/gyerek), mert a Google sem fogja tudni eldönteni, hogy kilistázza-e egyáltalán az oldalt azok számára, akik gyerekbútort szeretnének vásárolni. Minden olyan webáruház előrébb fog kerülni a találati listában, ahol a kategóriák neve beszédesebb.

Végszó

Mostanáig talán nem is sejtetted, milyen sokrétű szerepe van a kategóriáknak a webshopokban. Egyrészt megkönnyítik a látogató eligazodását a termékek között, másrészt így csalogatod vele a Google-t, hogy bizonyos kifejezésekre bizony releváns találatnak számítasz.

Habár a keresőoptimalizálás nem webdesigneri feladat, bizonyos alapbeállításokat, tanácsokat (mint amiről ez a bejegyzés is szólt) minden hozzám forduló ügyfélnek meg szoktam tenni. Hiszem, hogy ezzel megkönnyítem a dolgát – mert rálátása lesz olyan területekre, amikről korábban talán fogalma sem volt -, és designerként/fejlesztőként az én utam is simább lesz, hiszen egy felkészült megrendelővel dolgozhatok együtt.