2021.11.13.

5+1 webdesign trend 2022-ben

Inspiráció, szórakoztatás, fókuszáltság. Ha pár szóban kellene jellemeznem, milyen irányt vesznek a weboldalak 2022-ben, rögtön ezek a kulcszavak jutnak eszembe. A koronavírus-járvány második évében járva végre úgy tűnik, tényleg leáldozott az öncélú weboldalszerkesztésnek, és kizárólag egyetlen dologra összpontosít a design: a felhasználóra. Íme, a hat legizgalmasabb webdesign trend, amely a jövő évben vár ránk.

Igaz, hogy a divat évről évre változik, és nincs ez másként a webdesignban sem, mégis vannak olyan irányzatok, amelyek mélyen gyökeret vernek és hosszú ideig velünk maradnak. A designerek szerint a webre eddig inkább a finomhangolások, a puhatolózás, tapogatózás volt jellemző mielőtt "bevezettek" volna egy újabb trendet, a koronavírus-járvány viszont - mint annyi minden mást - ezt is fenekestől felforgatta.

Eljött az idő, hogy a weboldalak végre a legfontosabb dologra koncentráljanak, vagyis magukra a felhasználókra, az oldallátogatókra. Erre ösztönzi a designereket és a fejlesztőket a Google is, hiszen a keresőóriás egyre szigorúbb feltételekkel engedi be a weboldalakat az elsőoldalas találati listára.

(A weboldalak technikai feltételeiről egy későbbi cikkben még részletesen mesélni fogok, ezúttal csak a design trendeket veszem górcső alá.) Nézzük, melyek a 2022-es webdesign trendek, amelyekből érdemes lesz inspirálódni!

I. Az új trend: szórakoztatás

Kivétel nélkül minden jövő évi előrejelzés azt mondja, hogy 2022 az optimizmus éve, a szórakoztató tartalmak időszaka lesz a webdesignban. Akik e mellett a trend mellett teszik le a voksukat, azt állítják, nemcsak jól használható, hanem vidám felületeket érdemes tervezni. A weboldal legyen könnyed, a designer bánjon bátran a színekkel és ne féljen játszani a betűtípusokkal, miközben a szórakoztatás sem megy az interaktivitás rovására.

Beúszó elemek, animációk, görgetés hatására felugró és elhalványuló képek, szövegek jellemzik ezt az irányt.

II. A "no stress" irányzat

Érdekes, hogy a fentinek pontos ellentéte a stresszmentes webdesign mint 2022-es trend. Hívei azt mondják, elég volt a reklámzajból, a hivalkodó, nyüzgő webes tartalmakból, és itt az ideje lassítani, pihentetni az agyat és a szemet. Nincs szükség bonyolult animációkra, a betöltést lassító képekre és grafikákra, amely egyébként egyfajta karbonsemlegességre való törekvés is a weben. (Ennek a fogalomnak a tisztázására később egy külön cikket fogok szentelni.)

Ez az irányzat összhangban van a Google törekvésével is, mely szerint a weboldalak csak akkor érhetnek el előkelő, tehát elsőoldalas helyezést a keresőjükben, ha a kialakításuk mobilbarát. Mit jelent ez? Hogy a weboldal a legkisebb eszközökön is maximum 2 másodperc (eddig 3 másodperc volt!) alatt betölt, nincsenek rajta rejtett tartalmak, sem túl nagy képek, felesleges fájlok, vagy ún. törött linkek. Minél egyszerűbb a webdesign, annál jobb - állítják.

III. Gendersemleges webdesign trend

Ez is egy rendkívül érdekes irányzat, hasonló elvek mentén alakul, mint a "no stress" vonal. A gendersemlegesség a weben gyakorlatilag ugyanúgy az egyszerű, letisztult designra építkezik, de úgy, hogy közben szakít a nemi sztereotípiákkal. Ez tetten érhető a weboldalakon használt színekben, betűtípusokban, ikonokban, fotókban, sőt a marketingszövegekben és az űrlapokban is.

Erre a legszemléletesebb példa az ún. "rózsaszín adó" totális felszámolása, vagyis, hogy a nőknek/kislányoknak szánt termékek ne legyenek csak azért drágábbak, mert a színűk vagy formájuk miatt "lányosnak" számítanak.

IV. Magazinok vagy weboldalak?

Nem nevezném újdonságnak, mégis a 2022-es webdesign trendek között kapott kiemelt figyelmet a tartalmi elemek magazinos elrendezése. Egymásba lógó képek és szövegek, extra nagy címsorok jellemzik ezt a vonalat. Lényege, hogy a designerek nem dobozokban gondolkodnak, hanem aszimmterikusan helyezik el a tartalmakat egymás mellett és alatt. Jellemzően sok üres térrel dolgoznak, ezzel is tudatosan vezetik a látogatók figyelmét.

Habár az ilyen weboldalak rendkívül látványosak, nagyon oda kell figyelni, hogy mobilnézetben is teljes maradjon a magazinos élmény. Mindezt gyors betöltés mellett, maximálisan mobilbarát verzióban. Nem könnyű feladat...

V. Mozizzunk!

Videók és.... Nem, a csak teljes képernyős videók szerepelnek a 2022-es webdesign trendek között, ahol a navigációnak már csak másodlagos szerepe van. Ez a design kiváló lehet termékbemutatóhoz vagy lakberendezéssel foglalkozó oldalalra. Olyan weboldalakra tehát, amelyek hangulatot, életérzést akarnak közvetíteni és eladni.

Első olvasatra pénztárcabarát megoldásnak tűnhet, de ez koránt sincs így. Ha valaki ilyen weboldalt szeretne a vállalkozásának, jobb, ha mélyen a zsebébe nyúl és felfogad maga mellé egy profi videós csapatot.

VI. Régi-új webdesign trend: a dobozolás

Újabb ellentmondásos érdekesség. Amíg kettővel fentebb azt írtam, hogy a magazinos elrendezés szakít a dobozokba csomagolt tartalommal, itt most azt állítom, hogy a dobozok visszatérnek.

Hogy elsősorban hol? Főleg blog oldalakon vagy hírportálokon állja meg a helyét ez a design, ahol kiemelten fontos, hogy a tartalmak jól látható módon elkülönüljenek egymástól. Utóbbira egy példa: a véleménycikkeket és a híreket eltérően (pl. keretes elrendezéssel, más háttérszínnel, a nyitólapon megjelenő címkével) kell jelölni a portálokon, hogy az olvasók ne tévesszék össze a publicisztikát a hír műfajokkal.

A blogcikk összeállításában segítségemre volt Tóth Zsuzsanna senior webdesigner és mentor novemberi webinárja (OWT Pixelgyár), valamint a Webflow, a CreativeBoom és a Creative Bloq összeállítása is.

Vissza a blogra