2021.08.09.

Perszónák - Kinek tervezünk, ha nem az ügyfélnek?

Méltatlanul alulértékelt fázisa a weboldaltervezésnek a perszónák kialakítása, pedig ezek a képzeletbeli emberek, a jövőbeni felhasználók határozzák meg a UX tervezés és a UI design alapjait. Fontos, hogy a webes és az ügyfél tisztában legyen vele, kinek készül a weboldal. Hiába az ügyfél a megrendelő, a honlap nem neki, hanem a vásárlóinak, olvasóinak, a szolgáltatása iránt érdeklődő embereknek készül. Ez kulcsmomentum a tervezésben. Ha ez nincs letisztázva az ügyféllel, minden a weboldalra fordított forint kidobott pénz az ablakon.

A UI-szakemberek azt mondják, a látogatók csak szkennelnek a weboldalakon, ezért erre mondják a UX-esek, hogy mindent úgy kell a kezük alá rakni, hogy a lehető legkevesebb kattintásból elérjék a céljukat. Na most, ezzel sem szabad túlzásba esni. Láttam már olyat, aki éppen ezért a weboldal tetejére akart belezsúfolni minden információt, ami persze garantáltan káoszhoz vezetett volna. Hiszen ha minden ki van emelve, akkor semmi sincs - ugye.

Sosem az ügyfélnek tervezünk

A fenti példa sem történhetett volna meg, ha az, aki weboldalkészítés előtt áll, pontosan tudja, ki a célcsoportja.

Hogy a perszónák meghatározása eredményes legyen, az nagyon tudatos szemléletet követel az ügyféltől. Van, aki ilyenkor találkozik először a perszónákkal, pedig kivétel nélkül minden vállalkozásindítást segítő szakember és marketingguru az “álomügyfél” jellemzőinek lefektetésével kezdi a workshopját. Lényegében ezzel a gyakorlattal kezdődik a weboldaltervezés is, hiszen tudni kell, kik látogathatják, olvashatják a honlapot, kik érdeklődhetnek a szolgáltatás iránt.

A perszónák kialakítása tehát nem megkerülhető lépés, de hogy ki hogyan csinálja, arra nincs beállt gyakorlat. Általában 3 típusba szoktam őket sorolni, és (a szolgáltatástól függően) a korosztályra és a lakóhelyre vonatkozó információkat állítom szöges ellentétbe egymással. 

Hogy néznek ki a perszónák?

Pl. ha egy kutyaiskola weboldalát szeretném felépíteni, biztosan lesz

egy nyugdíjas perszónám, aki vidéken lakik és szívesen sétáltatja a kutyáját az utcán, de az nem jön ki a többi ebbel

egy tinikorú perszónám, aki az egyik haverjával agility versenyekre szeretné vinni a kutyáját hétvégente

és egy fiatal, munkája miatt elfoglalt perszónám, aki nagyvárosban, albérletben tartja a kutyáját, de az a sok egyedüllét miatt sok kárt tesz a bútorokban.

A perszónalkotás tele van sztereotípiákkal? Hát igen, tele. Ha ennél pontosabb adatokból akar dolgozni az ügyfél és a webes, akkor a közös munkát interjúzás előzi meg. Az az ügyfél, aki hajlandó időt, pénzt és energiát áldozni erre, inkább egy ügynökséget bízzon meg a feladattal, mint egy szabadúszó webdesignert. 

Öreg ember nem vén ember

Ha már szó volt a sztereotípiákról: gyakori hiba a perszónalkotás során, hogy az időseket funkciónális analfabétaként kezelik, akik egy csipke terítővel letakart számítógépen Facebookoznak. Biztosan vannak még hozzájuk hasonlók is, de hiba lenne kizárólag rájuk helyezni a fókuszt. Ugyanis a legtöbb nyugdíjas köszöni szépen, nagyon is elboldogul az interneten, és elsősorban telefont vagy tabletet használ! 

A perszónaalkotás során érdemes a környezetből, az ismerősökből ihletet meríteni, mert ha az ő szokásaik ismertek, könnyebb lesz meghatározni a weboldalra látogató embereket, a potenciális érdeklődőket is. 

Amire általában választ kell találni, az a perszóna:

életkora és lakhelye (csak ha szükséges)

a napi rutinja, szokásai

a kontextus, ahogyan a webet használja

a problémája, amire megoldást akar találni

az előzetes tudása a szolgáltatás típusával kapcsolatban

a motivációja, amiért igénybe venné a szolgáltatást.

Ha ezekre sikerül választ találni a brief felállítása után, már megvan a szűkített célcsoport, kezdődhet a drótvázak elkészítése.

Vissza a blogra