
Perszónák – Kinek tervezünk, ha nem az ügyfélnek?
Méltatlanul alulértékelt fázisa a weboldaltervezésnek a perszónák kialakítása, pedig ezek a képzeletbeli emberek, a jövőbeni felhasználók határozzák meg a UX tervezés és a UI design alapjait. Fontos, hogy a webes és az ügyfél tisztában legyen vele, kinek készül a weboldal. Hiába az ügyfél a megrendelő, a honlap nem neki, hanem a vásárlóinak, olvasóinak, a szolgáltatása iránt érdeklődő embereknek készül. Ez kulcsmomentum a tervezésben. Ha ez nincs letisztázva az ügyféllel, minden a weboldalra fordított forint kidobott pénz az ablakon.
A UI-szakemberek azt mondják, a látogatók csak szkennelnek a weboldalakon, ezért erre mondják a UX-esek, hogy mindent úgy kell a kezük alá rakni, hogy a lehető legkevesebb kattintásból elérjék a céljukat. Na most, ezzel sem szabad túlzásba esni, hiszen ha minden ki van emelve, akkor semmi sincs – ugye.
Sosem az ügyfélnek tervezünk
Hogy a perszónák meghatározása eredményes legyen, az nagyon tudatos szemléletet követel az ügyféltől. Van, aki ilyenkor találkozik először a tipizált perszónákkal, pedig kivétel nélkül minden vállalkozásindítást segítő szakember és marketingguru az “álomügyfél” jellemzőinek lefektetésével kezdi a workshopját. Lényegében ezzel a gyakorlattal kezdődik a weboldaltervezés is, hiszen tudni kell, kik látogathatják, olvashatják a honlapot, kik érdeklődhetnek a szolgáltatás iránt.
A perszónák kialakítása tehát nem megkerülhető lépés, de hogy ki hogyan csinálja, arra nincs bevált gyakorlat. A meghatározásuk arra jó, hogy mindig szem előtt legyenek, hogy a helyükbe tudjuk képzelni magunkat, hiszen az ő igényeik és elvárásaik alapján tervezzük meg a digitális terméket.

Hogy néznek ki a perszónák?
Pl. ha egy kutyaiskola weboldalát szeretném felépíteni, biztosan lesz
- egy nyugdíjas perszónám, aki vidéken lakik és szívesen sétáltatja a kutyáját az utcán, de az nem jön ki a többi ebbel
- egy tini perszónám, aki az egyik haverjával agility versenyekre szeretné vinni a kutyáját hétvégente
- és egy fiatal, munkája miatt elfoglalt perszónám, aki nagyvárosban, albérletben tartja a kutyáját, de az a sok egyedüllét miatt sok kárt tesz a bútorokban.
Könnyebb úgy tipizált célcsoportokat meghatározni, hogy arcot, nevet és történetet rendelünk a perszóna mellé. Egy dologra érdemes azért figyelni: a perszóna egy csoportot fedjen le, vagyis ne rendelkezzen nagyon specifikus tulajdonságokkal, személyiséggel.

Öreg ember nem vén ember
Sztereotípiák: gyakori hiba a perszónaalkotás során, hogy az időseket funkcionális analfabétaként kezelik, akik egy csipketerítővel letakart számítógépen Facebookoznak. Hiba lenne kizárólag rájuk helyezni a fókuszt ebben a munkafázisban. A legtöbb nyugdíjas ugyanis köszöni szépen, nagyon is elboldogul az interneten, és elsősorban telefont vagy tabletet használ!
A perszónaalkotás során érdemes a környezetből, az ismerősökből ihletet meríteni, mert ha az ő szokásaik ismertek, könnyebb lesz meghatározni a weboldalra látogató embereket, a potenciális érdeklődőket is.
Amire általában választ kell találni, az a perszóna:
- életkora és lakhelye (csak ha szükséges)
- a napi rutinja, szokásai
- a kontextus, ahogyan a webet használja
- a problémája, amire megoldást akar találni
- az előzetes tudása a szolgáltatás típusával kapcsolatban
- a motivációja, amiért igénybe venné a szolgáltatást.
A digitális terméktől függően szükség lehet még egyéb információkra is, pl:
- a hobbija
- a médiafogyasztási szokásai
- kedvenc márkái
- anyagi körülményei
- vagy hogy mennyi időt tölt online.
Ha ezekre sikerül választ találni a brief felállítása után, már megvan a szűkített célcsoport, kezdődhet a drótvázak elkészítése.