Ingyen weboldal nem létezik

Ingyen weboldal: csodás lehetőség vagy átverés?

Kihagyhatatlan lehetőségnek hangzik, ezért most sok vállalkozó számára kecsegtető ajánlatnak tűnik, hogy ingyen, egyedül készítse el üzleti weboldalát. Az utóbbi időben megnőtt a Google-keresések száma az ingyenes weboldalakra, hiszen érthető módon vannak, akik a szűkre szabott bevételeik mellett kétségbeesve, maguk próbálkoznak az online megjelenéssel. Mutatok négy, költségekkel járó tényezőt, amelyet nem lehet megspórolni a weboldal készítés során. Ezek alapján bárki eldöntheti, hogy ingyenes, vagy inkább használható weboldalt szeretne-e a vállalkozásának.

Lehet-e a weboldal ingyenes? Egyáltalán, milyen költségei vannak egy weboldalnak?

Nos, azt már a weboldal tervezés elején fontos tisztázni, hogy ingyen weboldal nem létezik. Vannak szolgáltatók (példát szándékosan nem szeretnék hozni), amelyek úgy hirdetik magukat, hogy náluk/velük bárki költségmentesen felépítheti a cége vagy személyes weboldalát. Kisebb kutakodás után persze minden esetben kiderül, hogy szó sincs ingyenességről: ezek a szolgáltatók minden esetben bizonyos összegű havidíjat kérnek a regisztrálóktól.

Akár egyedül, akár webdesignerrel készül a weboldal, a következő költségekkel mindenképpen számoli kell:

  • domain név és tárhely: Nélkülük lehetetlen megjelenni a weben. Léteznek domain és tárhely ügyintéző szolgáltatók, akiknél X összegért le lehet foglalni a .hu, .com vagy .eu végződésű domaint és a hozzá tartozó tárhelyet. A megújításnak általában éves díja van, ennek költsége mindössze néhány ezer forint. (Léteznek ingyenes domainek, de ilyen esetekben a domain ilyen lesz: valami.domainszolgaltato.hu.)
  • biztonság: Webshopok esetében nélkülözhetetlen, de üzleti weboldalak esetén is fontos, hogy a weboldal a biztonságos HTTPS protokollt használja. Ez védi a webhelyet és a felhasználókat. Magyarán: a legalapvetőbb biztonsági beállítás, amelyet minden weboldalon érdemes elvégezni. Hosszú lenne felsorolni, hogy mennyi érv szól a HTTPS protokoll mellett, ezért csak egy üzletileg fontos szempontot említek meg: a Google előnyben részesíti a biztonságos kapcsolattal rendelkező weboldalakat. Ha a konkurenciádnak nincs, neked legyen! Éves költsége van, jellemzően pár ezer forintos tétel ez is.
  • források: Nincs weboldal szöveges, valamint fotós és/vagy videós tartalom nélkül! Ha kezdetben nincs más, akkor jogtiszta, minőségi tartalmakat fizetős oldalakról lehet beszerezni. Vannak kifejezetten erre specializált oldalak, ahol havonta vagy éves díjat kérnek a regisztrációért, és ezért cserébe bizonyos mennyiségű (vagy korlátlan számú) tartalmat lehet letölteni. És vannak olyanok is, ahol a letöltendő képek mennyiségétől függően kell fizetni. Ha sok fotóra van szükség, akkor ez bizony egy drága beruházás lehet. Ilyenkor már inkább érdemes elgondolkodni az egyébként is hitelesebb saját fotók készíttetésén.
  • adatvédelmi dokumentáció: Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy mindenkinek, aki személyes adatokat kezel (a weben is), szüksége van egy, az adatvédelmi törvény szerinti adatkezelési és szabályzati dokumentációra. 2016 óta idehaza is kötelező, akinek nincs, súlyos pénzbírságra számíthat. Az adatvédelmi dokumentációt erre szakosodott cégek vagy jogászok készítik, jellemzően néhány tízezer forintos költséggel kell számolni.

Ezek tehát megkerülhetetlen költségek, ha weboldal készítésről van szó.

Nézzük, milyen hátrányai lehetnek még az „ingyen” weboldalnak!

  • Lassú betöltés: Ha nincs optimalizálva a tartalom, ha túl sok a felesleges kód vagy bővítmény, a weboldal lassú és nehézkes lesz.
  • Használhatatlan funkciók: Hiába van kapcsolati űrlap, ha sosem érkezik meg az e-mail. Hiába van online foglalás, ha nem láthatóak a szabad időpontok. Ezeket a funkciókat mind-mind tesztelni kell, különben ha nem működnek, a weboldal elveszíti a hitelességét.
  • Rosszul elhelyezett akciógombok: Letöltési lehetőség, feliratkozás a hírlevélre, stb. Csupa hasznos lehetőség, amelyek mit sem érnek, ha ezek sincsenek letesztelve. Igencsak rombolja az üzletbe vetett bizalmat, ha a felhasználók sosem kapják meg azokat a tartalmakat, amelyekért cserébe a személyes adataikat (pl. nevük és e-mail címük) adták.
  • Nem reszponzív: Ma már alapkövetelmény, hogy egy weboldal mobilon és tableten is gyors és használható legyen. A Google egyébként is előnyben részesíti a reszponzív megjelenést, de már csak a felhasználók szemszögéből nézve is fontos erre ügyelni.
  • Sablonos: Az „ingyen” weboldalak általában sablonokra épülnek, vagyis a végeredmény sosem az lesz, mint amit a weboldal készítője szeretne, hiszen csak azt tudja kicsit átalakítani, amit eleve készen kap.
  • Nem esztétikus: Végezetül, ha egy weboldal még csak nem is néz ki jól, pont azt a funkciót nem fogja betölteni, amiért létrehozták: nem fog látogatókat és ügyfeleket/megrendelőket hozni.

Miben tud segíteni egy webdesigner?

Őszinte leszek. A webdesigner nem fogja ingyen adni a tudását, tehát ha pénzt nem is, de rengeteg időt lehet megspórolni a segítségével. Rávilágíthat olyan megoldásokra és buktatókra, amelyekkel a megrendelő eddig nem is számolt, és pontos képet fog adni arról, melyek azok a hasznos funkciók, amelyek akár egy szűkre szabott költségkeretbe is beférnek. Az igényfelmérés mindig a brief kitöltésével kezdődik. Ez biztosítja, hogy a készülő weboldal valóban az ügyfél és a webdesigner közös munkája legyen.

A webdesigner megtervezi, megvalósítja, majd – minden hasznos információval együtt – átadja a weboldalt. Ügyel az esztétikus és egyedi megjelenésre, a felhasználó- és mobilbarát tervezésre, a betöltési sebességre és a biztonsági beállításokra.

Gondold meg, mielőtt önállóan weboldal készítésbe kezdenél, hogy „ingyenes” vagy használható weboldalt szeretnél!

Címkék: