2020.04.22.

A rossz brief az egész weboldaladat elszúrhatja

A weboldaltervezés, és tulajdonképpen bármilyen grafikai feladat, mindig a megbízó és a designer közös munkája. Ha már a tervezés fázisában sincsenek tisztázva a pontos elvárások, az eredmény egészen biztosan más lesz, mint amit a megbízó álmodott magának. Egy rosszul megírt brief az egész munkát elszúrhatja, ami jelentős időveszteség és kidobott pénz.

"Nem tetszik, de nem tudom megmondani, hogy miért…"

Gyakran hallom más webdesignerektől és grafikusoktól, hogy hiába öltek napokat egy-egy megbízásba, a munkájuk nem nyűgözte le a megrendelőt, aki ezért: inkább másik szakembert keresett/újraterveztette a feladatot/csalódott és inkább visszamondta a megrendelést. Ez a helyzet a mellett, hogy mindkét félnek igen kellemetlen, jelentős idő- és pénzveszteség egyrészt a megbízónak (hiszen napokkal/hetekkel korábban kifizette az előleget, amelyet már nem kap vissza), másrészt a kreatív szakembernek is, aki órákat dolgozott azért, hogy az ügyfélnek tetsző weboldalt, logót, csomagolást, vagy akármit tervezzen.

Ezeket az idő- és energiarabló helyzeteket el lehet kerülni, ha már a tervezés fázisában pontos design brief-et fektet le a kreatív és a megrendelő.

Mi az a brief?

Megígérem, hogy nem fogom szakzsargonnal untatni az olvasókat, de ezt a fogalmat most fontos tisztázni. A brief tulajdonképpen egy kivonat, egy összefoglaló a megbízásról, amely pontosan lefekteti a megrendelő igényeit. A designer tervezéstől a megvalósításig erre (és a konzultáción elhangzottakra) támaszkodik, ebből dolgozik. A brief gyakran a megrendelőt is segít képbe hozni. A kérdéssor őt is arra ösztönzi, hogy pontosan körülhatárolja a feladatot, leírja az elvárásait.

Összegyűjtöttem a legfontosabb, designra vonatkozó kérdéseket, amelyek egy weboldal tervezése előtt felmerülnek. Nyilvánvalóan mindezeken túl a szóbeli konzultáció során is előkerülnek fontos részletek, de álljon itt segítségképpen egy vonalvezető.

A vállalkozás rövid bemutatása.
Kik vagytok? Mivel foglalkoztok? Kik a versenytársaitok?

Írjatok részletes tervet!
Mi a célotok a weboldallal? Üzleti weboldalt szeretnétek? Eladás a cél, ezért webshopra (is) szükségetek van? Milyen funkciókat szeretnétek (hírlevél-feliratkozás, letölthető ingyenes kiadványok, blog, galéria, kapcsolati űrlap, online foglalás, stb.)?

Gondoljatok a célközönségre!
Ki a célközönségetek? Kiknek készül elsősorban a weboldal? Milyen stílusban? Mi az a stílus, ami kerülendő? A célközönségre szabott weboldal nagyon fontos a design és a felhasználói élmény szempontjából is!

Az időtényező
Mennyi idő van a weboldal elkészítésére? Kampányhoz kell? Szorít a határidő?

A pénz
Mekkora keret áll rendelkezésre? Ez az egyik legfontosabb kérdés, hiszen a pénzügyi keret határozza meg azt is, mi mindent lehet majd megvalósítani a terveitekből.

Ezek a legfontosabb alapkérdések és témák, amelyeket minden megrendelőnek meg kell válaszolnia (önmagának is), mielőtt felkeresne egy designert.

Egy jól megírt brief tehát segít, hogy a megbízó és a designer közös munkája ne kudarc, hanem siker legyen. Egyik fél részéről sem érdemes kihagyni a tervezés 0. lépését, hiszen rengeteg időt és pénzt lehet vele megspórolni, pedig csak válasz néhány egyszerű kérdésre.

Vissza a blogra