
Webdesign ellenőrző lista 5 pontban kreatív vállalkozóknak
Mikor mérted fel utoljára a weboldalad teljesítményét?
- Ajaj, eddig nem szólt senki, hogy időnként erre is érdemes lenne ránézned?
- Annyira régen volt, hogy már nem is emlékszel rá?
- Vagy most is a teendőlistád alján várja, hogy kipipád?
Bármelyik eset is álljon fent, ne ess kétségbe! Teljesen természetes, hogy a vállalkozásod mellett nincs időd még ezzel is foglalkozni, de ha rám hallgatsz, a lenti ellenőrző lista alapján szánj rá valamelyik hétvégén 1-2 órát, hogy átfusd a legfontosabb tételeket.
I. Ellenőrizted, hogy a weboldalad mobilbarát-e?
Sajnos a vizuális szerkesztőkkel felhúzott WordPress-honlapoknál (mint amilyen az Elementor, Divi, Oxygen, stb.) vagy a weboldalkészítőknél (mint amilyen a Wix) bizony előfordul, hogy a tervezés és szerkesztés során nem fordítanak kellő figyelmet a reszponzivitásra.
Ha valamilyen vásárolt sablonod van, tehát csak a szöveget és a képeket cserélted ki, de mindent mást készre kaptál, jó eséllyel mobilon is szépen működik a honlapod. Ellenben ha szakember segítsége nélkül, vagy önállóan, webdesign alapismeretek hiányában építetted a weboldalad, lehetnek hiányosságok az asztali gépnél kisebb képernyőkön.
Hogyan törekszem a reszponzivitásra a Bandita Designnál? A weboldalakat mobil first elv alapján tervezem, azaz elsősorban mobilok kijelzőjére tervezek, majd onnan ültetem át a designt az egyre nagyobb kijelzőkre.
II. Minden oldalon van cselekvésre ösztönző gomb (CTA)?
A te weboldaladnak is van üzleti célja, ugye? Azt szeretnéd, hogy aki felkeres, töltsön le valamit, iratkozzon fel a hírleveledre, kérjen árajánlatot, foglaljon időpontot, vásároljon meg valamit, stb. A főoldalon kiemelten fontos, hogy használd az üzleti céljaidnak megfelelő gombokat (CTA, azaz cselekvésre ösztönző gombokat), de az aloldalakon se feledkezz meg róluk!
Nem minden látogató a főoldalra érkezik először. Aki a közösségi médiából, mondjuk egy aktuális kampányhirdetés által, vagy egy blogbejegyzésről keveredik el hozzád, nem a főoldalon találja magát, igaz? Szóval a szolgáltatások, a rólunk, a blog, stb. oldalakon is ösztönöznöd kell a látogatót.
Milyen egy jó CTA gomb? Erre nem is lehet egy mondattal válaszolni. Amit te megtehetsz a magasabb konverzió (az üzleti cél elérése) érdekében, hogy elfelejted a „Tovább” feliratot, és inkább olyasmiben gondolkodsz, mint a „Töltsd le ingyen!”, „Kérd még ma!”, vagy „Ez kell nekem!”.
Egyebek mellett a CTA gombok fontosságáról is írtam korábban ebben az anyagban.
III. Egyértelmű, hogy kinek szól a weboldal?
A hajtás feletti részre (az a szekció, ami egyszerre, görgetés nélkül látszik a weboldaladból a képernyőn) kiemelt figyelmet kell fordítanod. Mindössze néhány másodperced van arra, hogy vizuálisan megszólítsd a látogatódat, aki ha nem érzi úgy, hogy a célközönségedbe tartozna (mert ez alatt a rövid idő alatt nem derült ki számára, hogy neki való-e az ajánlatod), akkor gyorsan távozni fog.
Hogyan tarthatod a weboldaladon az embereket? Helyezd el itt a legfontosabb üzeneted, amivel rögtön hozzájuk szólsz. Reagálj a problémájukra, majd magyarázd el nekik, hogy a legjobb helyen járnak, ha megoldást keresnek. Persze ez csak a módszer szövegi része. Egy jól megválasztott nyitóképre is szükséged lesz – lehetőleg emberi arcokkal.
IV. Ellenőrizted a navigációt az oldal tetején és az alján is?
A menü (a sablonodban lehet, hogy navigation vagy header néven találod) az a rész, ahol nem érdemes kreatívkodni. Itt mindennek egyértelműnek kell lennie, hiszen éppen az a lényeg, hogy segíts eligazodni a látogatónak. Ha üzenetet akar neked írni, akkor erre a „Kapcsolat” menüpont alatt legyen lehetősége. Ha a szolgáltatásaidra kíváncsi, akkor a menüpont neve legyen „Szolgáltatások”, esetleg „Miben segíthetünk?” Idáig egyszerű, igaz?
Na de, mi az, amire a weboldalad tetején szükséged lehet?
- Szolgáltatások – akár legördülő menüben
- Kapcsolat – az elérhetőségekért
- Árak
- Ingyenes ezaz (konzultáció pl.)
- Rólunk – nagyon fontos bizalmi elem
- Referencia
- Blog – ha aktívan használod
Ha nagyobb üzleti weboldalt kezelsz, akkor sok a tartalom. Sőt, sok az információs oldal, amelyek bár fontosak (jogi szempontból is), de semmi szükség kiemelt helyre tenni őket. Ezek az oldalak kerülnek legtöbbször a láblécbe (sablonokban footernek is hívhatják). Ide szokott kerülni az „Adatkezelési tájékoztató”, az „ÁSZF”, a garanciával kapcsolatos tájékoztatók, az impresszum, stb. Természetesen a footerbe is lehozhatsz hasznos linkeket a menüből, mint pl. az ajánlatkérés.
V. Nincsenek hibás linkek az oldalon?
Fentebb már volt szó a CTA gombokról. Nos, azt sem árt ellenőrizni, hogy a linkelt hivatkozások jó helyre vezetnek-e. A kapcsolatfelvételnél vagy árajánlatnál ez kulcsfontosságú. Akár egy üzlet is múlhat rajta!
Ugyanez igaz a blogbejegyzésekre. Előfordulhat, hogy egy-egy oldal vagy cikk lekerült az évek alatt, amire egy korábbi anyagban hivatkoztál. Ezeket a törött linkeket érdemes átvizsgálni időnként, különösen az után, ha mondjuk átköltöztél egyik tárhelyszolgáltatótól a másikhoz.
Hogyan kerülheted el a törött linkeket? Ez egyszerű lesz: ne hivatkozz noname vagy sértő tartalmú oldalakra! Nincs biztos recept, hiszen még az olyan brandek is megszűnhetnek egyszer, mint a 24.hu vagy a Portfólió, és lehet, hogy korábban itt megjelent cikkekről hivatkoztál a tartalmaidban. Nézd át tehát a hibás linkeket!
A törött linkek monitorozására ezt az oldalt ajánlom: Free Broken Linkl Checker.
Ha az ellenőrző lista alapján átnézed és újragondolod a honlapod küllemét és felépítését, már egyedül is rengeteget tettél a weboldalad sikeréért. Szánj rá időt! Ha teheted, akár napokat is, hogy ülepedjenek az ötleteid. Kísérletezz! Próbáld ki és teszteld, hogy a CTA gombok milyen cselekvésre ösztönző felirattal és milyen színekkel működnek a legjobban! Így csinálják ezt a designerek is, az ellenőrző lista alapján lesd el tőlük a gyakorlatot!
Ha szereted magad kézben tartani a webes feladataidat, de útmutatásra, tanácsra van szükséged, hogyan csinálhatnád még jobban, akkor gyere el a 60 perces weboldal tanácsadásra! Az audit során feltérképezzük, hogyan lehetne több elkötelezett ügyfeled és új vásárlód, akik bíznak a szakértelmedben.