Új projektekre a konzultáció és az árajánlatkérés folyamatos, azonban kérlek vedd figyelemben, hogy elfogadott ajánlat esetén a közös munkánkat legkorábban 2024 áprilistól tudom vállalni. Köszönöm a megértésedet!

A drótvázak tervezése a webdesign alapja

Drótváz: így értelmezd a tervrajzokat!

Személyes tapasztalat, hogy az ügyfelek többsége zavarba jön, amikor megkapja a készülő weboldala drótvázát. Oké, hogy látják az árajánlatban, megértik, hogy miért fontos lépés a drótváz, mégis csalódottság fogja el őket, amiért az izgatottan várt közös munka első lépése csak egy szürke sablon. Ebben az összefoglalóban segítik neked betekinteni a weboldal tervezés mögé, és sallangmentesen mesélek arról, mire való a drótváz.

Volt már, hogy pánikkal a hangjában hívott fel az ügyfél, mondván, biztosan rossz csatolmányt küldtem neki, mert ez nem lehet a weboldala. De bizony, ez az. Ez az ún. alacsony kidolgozottságú drótváz, a weboldaltervezés egyik első és legfontosabb lépése. De miért van szükség erre a webes tervrajzra?

Miután a designer felvette a briefet (a kreatív munkát megelőző igényfelmérés), a megadott információk és marketingtervek alapján kialakítja a honlap oldalstruktúráját, valamint kidolgozza a főoldal és az aloldalak drótvázát. A designer a drótváz során ergonómiai szabályokat ötvöz a megrendelő üzleti céljaival, hogy ne csak szemet gyönyörködtető, hanem valóban felhasználóbarát weboldalt tervezhessen.

Mire való a drótváz?

A drótvázra azért van szükség, hogy átlássuk, milyen szekciókra van szükségünk a weboldalon. Felépítjük a hierarchiát, megtervezzük a felhasználók útját, a navigációt, végiggondoljuk, milyen felületekre van szükségünk és azok körülbelül hogyan fognak kinézni. Megértjük, nagyjából mennyi fotó és szöveg lesz a weboldalon. Húzunk belőle, vagy éppen nyújtunk rajta, ha kell. 

Szándékosan nem használunk színeket és képeket a drótvázban, mert ezek mind-mind elterelik a figyelmet a tervezés lényegéről: a felületek működéséről. Fontos tudni, hogy a drótváz tervezése gyakran többlépcsős munkafolyamat. Nagyon ritkán fordul elő, hogy elsőre tökéleteset sikerül alkotni.

Drótvázkészítés a webdesignban

Ha nincs drótváz, az olyan, mintha egy építkezésen nem lenne alaprajz. Minden szakember találomra elhelyezné a téglákat, a nyílászárókat, a konnektorokat, stb. az épületben. Végül is valószínüleg abból is ház lesz egyszer, csak éppen nem lesz lakható.

A drótváz arra is választ ad, hogy ugyanazok-e az elképzeléseink az ügyféllel egy probléma megoldására.

  • Ide egy galéria kell, vagy elég egyetlen fotó valamilyen felirattal?
  • Mire lehessen kattintani és mire ne?
  • Hová kerülnek az ügyfélvélemények?
  • Hogyan nézzen ki a menüstruktúra?
  • Mi a weboldal fő üzleti célja, amit ki kell emelni?

Ezekre mind választ kaphatunk a drótvázkészítés során, és tényleg rengeteg időt és pénzt spórolunk meg vele a következő fázisig, azaz a webdesign elkészítéséig.

A drótváz, azaz a wireframe a webdesign alapja

Mitől lesz hatékony drótváztervezés?

Már a drótváz tervezése előtt is azt szoktam javasolni, hogy

  • legyenek meg a weboldalra szánt jogtiszta fotók
  • és a végleges, korrektúrázott webszövegek.

Hogy miért? Mert tapasztalatom szerint csak szilárd alapokra lehet hatékony webdesignt építeni, ahol a szöveges és a képi tartalom összhangban van. Ezek az apróságok és a pontos tervezési folyamat adja meg azt a felhasználói élményt, ami miatt öröm lesz vásárolni, letölteni, foglalni, stb. a weboldalon.

Jellemzően inkább nagyobb stúdiók élnek ezzel a lehetőséggel, akik az alacsony kidolgozottságú drótváz és a webdesign fázisa közé beékelnek még egy lépést, az ún. magas kidolgozottságú drótvázkészítést. Ilyenkor már nagyjából pontos méretekkel, de még mindig szürke árnyalatokkal, prototípusként finomhangolják a készülő digitális terméket.

A drótváz nem túlzottan időigényes?

Ha azt vesszük alapul, hogy a drótváz tulajdonképpen egy gyorsan és olcsón módosítható tervrajz, akkor minden belefektetett óra megtérül. Sokkal könnyebb és egyszerűbb itt, ebben a fázisban szekciókat megbontani és áthelyezni, mintha kész designelemekkel kellene dolgozni. A drótváz újra-újraszerkesztése kétségtelenül időigényes folyamat, ugyanakkor szilárd alapot ad a „valódi” tervezésnek, vagyis a webdesign kialakításához.

A hozzám forduló ügyfeleknek azt szoktam felajánlani, hogy a drótvázra díjmentesen 2 módosítási körrel élhetnek; tehát az első alapterven felül még kétszer kérhetik a drótváz újragondolását. Ezt azért tartom szükségesnek, mert könnyen abban a helyzetben találhatjuk magunkat, hogy a megrendelő nem tud dönteni a fordulók közül, és együtt veszünk el a tökéletességre való törekvésben.