Weboldal készítés cheklista

Így nem érhet csalódás: weboldal készítés határidőre

Tele van a közösségi média olyan horror sztorikkal, hogy valaki arról panaszkodik, százazreket fizetett ki egy weboldalért, amely aztán nem hozta a konverziókat, így bukott a marketingre fordított összeg, és még a fejlesztő is kámforrá vált. Rengeteg időt és energiát spórolhatsz magadnak weboldal készítés alatt, ha előre átgondolod, pontosan milyen honlapra van szükséged. Ebben segít most neked ez a cheklista.

I. Milyen weboldalra van szükségem?

A tervezés legfontosabb, megkerülhetetlen lépése, hogy magadnak is meg tudd fogalmazni, igazából miért van szükséged weboldalra. Az „azért hogy legyen” ma már nem elég. Feliratkozókat szeretnél gyűjteni? Egy terméknek vagy szolgáltatásnak szeretnél landing oldalt készíteni? Vagy ennél is nagyobbra, egy webshopra van szükséged? Blogolnál a hobbidról, vagy a vállalkozásod online jelenlétét akarod erősíteni egy üzleti oldallal?

Amíg erre a kérdésre nincs válaszod, a webdesigner sem fog tudni érdemben segíteni, hiszen csak meghatározott és mérhető célokra lehet sikeres weboldalt építeni. Egy jól átgondolt struktúrán a vevőid/látogatóid is szeretnek majd barangolni.

II. Milyen domain néven akarok megjelenni?

A márkád online élete a tét, tehát nem mindegy, hogy mi kerül a www. mögé. Sőt, dönthetsz arról is, hogy a domain neved .hu-ra vagy .com-ra, esetleg .eu-ra végződjön-e. Jó tanács: a domain neved ne legyen túl hosszú, legyen világos és megjegyezhető. Tesztelheted is. Mondd el valakinek a weboldalad címét, ha nem érti meg elsőre, nem tudja helyesen leírni, akkor nem jól választottál.

Előfordulhat, hogy a domain, amit kinéztél, már foglalt. Hogy biztosra menj, csekkold le ezen az oldalon .hu-ra, .com-ra és akár .eu végződésre is. Ha pedig olyan domain szolgáltatóra találták, amelyik ingyen kínálja a regisztrációs szolgáltatást, jól vigyázz, és olvasd el az „ingyen” weboldalakról szóló korábbi cikkemet is!

III. Már van weboldalam. Milyen hozzáféréseket kell átadnom a fejlesztőnek/designernek?

Ha felkészült ügyfél szeretnél lenni – azokat mindenki szereti -, előre összeállíthatod a hozzáféréseket, vagyis a meglévő weboldalad adminisztrációs felületéhez szükséges felhasználóneveket és belépőkódokat. Fontos, hogy csak azokat a belépési adatokat add át, amelyek szerkesztői jogosultsággal rendelkeznek a CMS-rendszerhez (pl. WordPress weboldal). Ha egy weboldal admin felületéhez több embernek is van hozzáférése, de ők mondjuk csak szerzői engedéllyel rendelkeznek, azokat nem kell leadni.

Ha bármelyik belépő hibás, az akár hetekre is megakaszthatja a kivitelezést. Mit tartalmazzon tehát a hozzáférési lista?

Honlap admin felülete

  • Admin Url cím
  • Felhasználónév
  • Admin jelszó

Tárhely admin / Cpanel hozzáférés (ha van)

  • Url cím
  • Felhasználónév
  • Jelszó

SMTP / levélküldő szerver (ha van, akkor a tárhely szolgáltatójától kérhető el)

FTP / SFTP hozzáférés

  • Host cím (ip vagy url)
  • Azonosító
  • Jelszó

Tárhely szolgáltató elérhetősége (erre az Impresszum oldal miatt is szükség van)

  • Cég weboldalának url címe
  • Emai cím
  • Telefonszám

IV. Milyen tartalmakat kell átadnom a designernek?

Arra is előre fel kell készülnöd, hogy a designernek szüksége lesz a weboldaladon megjelenő tartalmakra, tehát fotókra, szöveges anyagokra, kész grafikai elemekre (logó, egyedileg tervezett ikonok – ha vannak), videókra (ha ilyet is szeretnél).

Gyakran fel szokott merülni a kérdés, hogy miért nem elég a szövegeket akkor véglegesíteni, amikor már készen van a weboldal? Azért, mert a képi, grafikai anyagoknak illeszkedniük kell a tartalomhoz. A kettőnek egymást kiegészítve kell működniük, utalniuk kell egymásra.

Mit tehetsz akkor, ha nincsenek fotóid? Természetesen vásárolhatsz. Millió meg egy stock oldal áll a rendelkezésedre, ahonnan pénzért szabadon töltheted le a számodra szimpatikus képeket.

Ha korábban már kaptál logócsomagot a grafikusodtól, de nem vagy benne biztos, hogy mit kell továbbítanod a webdesignernek, segíthet ez a cikk!

V. Milyen jogi szabályozásnak kell megfeleljen a weboldalam?

Ha már feltetted ezt a kérdést, te tényleg kiváló ügyfél vagy! Egy weboldalnak – céljától függően – többféle jogi szempontnak is meg kell feleljen. Ha adatot gyűjtesz a látogatókról (Google Analytics, Facebook Pixel, vagy bármilyen követőkód), szükséged lesz egy cookie sávra. Ha pedig személyes adatokat is kezelsz (hírlevél feliratkozások, felhasználói fiók, házhoz szállítási adatok, stb.), akkor egy adatvédelmi tájékoztatóra is szükséged lesz. Hovatovább webshopok esetében az ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) kötelező!

Ezeket a dokumentumokat a webdesigner/fejlesztő csak integrálni tudja a weboldaladhoz, és hacsak másodállásban nem jogi szakember, nem fogja a vállalkozásodra szabni, tehát nem fogsz megfelelni a szigorú GDPR-nak.

VI. Mekkora összeget szánok a weboldalra?

Minél bonyolultabb, „nagyobb” egy weboldal, általában annál drágább – ez vitathatatlan. Ezért már az elején érdemes tisztáznod magadban, körülbelül mekkora összeget szánsz rá és hová szeretnél eljutni vele a következő 5, 10 vagy 15 évben.

Meglehet, hogy van egy hosszú távú üzleti terved, de a ráfordítható pénzed nem teszi lehetővé, hogy ezt azon nyomban megvalósítsd. Nincs ezzel semmi gond, a webdesigner számos lehetőséget fel fog tárni előtted, hogy tudd, X összegből meddig nyújtózkodhatsz a takaró alatt.

Szinte biztos, hogy minden webdesigner nevében beszélek, amikor azt mondom, 30 ezer forintért nem fogsz jól működő, 1000 variálható tételes webshopot kapni. Ez egy igen súlyos fájdalompont ebben a cheklistában, viszont felesleges köröket spórolhatsz meg vele, ha már az elején tisztázod a weboldalad fejlesztőjével, hozzávetőleg milyen keretből gazdálkodsz.

A rossz brief az egész weboldaladat elszúrhatja

A weboldaltervezés, és tulajdonképpen bármilyen grafikai feladat, mindig a megbízó és a designer közös munkája. Ha már a tervezés fázisában sincsenek tisztázva a pontos elvárások, az eredmény egészen biztosan nem fog a weboldal céljához igazodni.

Hogyan kerülheted ezt el? Erről írtam már egy cikket korábban, fusd át a fő szempontokat!