Az ügyfélvisszajelzés, az előremutató értékelés kulcsfontosságú a kreatív tervezői munkában

Így adhatsz előremutató visszajelzést egy webdesignernek a közös munkátokról!

Régóta tervezem már, hogy írok egy összefoglaló anyagot arról, hogyan tudsz egy webdesignernek – így számomra is – konstruktív, azaz előremutató, hasznos visszajelzést adni a tervezői munkájáról.

A legtöbbször ugyanis arról beszélünk mi webdesignerek, hogy hogyan kezdünk el az ügyfelekkel egy projektet. Melyek azok az anyagok, amelyeknek a rendelkezésünkre kell álljanak akár csak egy árajánlat kiadásához, vagy hogyan zajlik a munkafolyamat velünk, de arról kevesebb szó esik a nyilvánosságban, hogy a közös munkának is vannak mérföldkövei, amelyeket neked ügyfélként értékelned, véleményezned kell.

Pedig konstruktív visszajelzést adni korántsem olyan egyszerű feladat, hogy szó nélkül elmenjünk mellette.

Negatív feedback helyett építő és érthető vélemény – így csináld!

Kétféle érzés viaskodhat benned ügyfélként, amikor a webdesigner eléd tár egy olyan weboldaltervet, ami egészen egyszerűen nem nyeri el a tetszésedet.

Egyrészt elfog a csalódottság, hiszen a HŰHA-faktort vártad, mégis MEHHH…-t kaptál.

Másrészt a bizonytalanság, hogy minden igyekezeted ellenére talán mégsem a „jó webdesigner” mellett tetted le a voksod – és fizetted ki az akár több százezer forintos előleget. Mi lesz így a honlapodból?!

Ne aggódj, ezek teljesen természetes reakciók! Ám mielőtt pánikolva elkezdenél – a vérmérsékletedtől függően – szabadkozó, dühös, vagy kritikus e-mailt fogalmazni, gondold át, hogy:

  • pontosan mi tetszik vagy nem tetszik a designban. Mi az, amit másképpen képzeltél el.
  • írj össze annyi részletet, amennyit csak tudsz a változtatandó területekről. Ha konkrét példákkal vagy képernyőképekkel tud szolgálni, az nagyon hasznos!
  • adj konkrét iránymutatást és indokolj. Például: A szövegíróval történt egyeztetés után szeretném, ha módosítanád a navigációs menüben lévő gomb feliratát „Regisztráció”-ról „Hozzáférés most!”-ra.
  • mindig a tipizált perszónáidat, az ideális ügyfelet és a felhasználói élményt tartsd szem előtt. Nekik készül a honlap, nem neked.

Ezen kérdések mentél adj visszajelzést a prezentált anyagokra.

És most lássunk a hogyant, ami felesleges levélváltás helyett előremutató párbeszédet eredményez közted mint megrendelő és a webdesigner között.

Példák konstruktív visszajelzésre

Ha így érzel: “Nem tetszik ez a design.”

Én erre webdesignerként azt mondom: Biztosítani szeretnélek, hogy az elkészült terv megfeleljen a kívánt eredményeknek és az elvárásaidnak. Ez azt jelenti, hogy értenem és ismernek kell, hogy mit nem szeretsz, és miért nem szeretsz az átadott webdesignban.

Ezeket a kérdéseket teszem fel az ügyfeleimnek, amikor visszajelzést kérek:

  • Mi az, ami nem tetszik a designban?
  • Melyek azok a konkrét elemek, amelyek nem tetszenek?
  • Összefüggésben van a véleményed azzal, hogy nem tetszik valamelyik szín, a tipográfia (betűtípus) vagy a weboldal elrendezése?
  • A jelenlegi tervnek melyik részeit törölnéd a designból?
  • Van konkrét példa, hogy mit szeretnél látni a “nem szeretem” részek helyett? Csatold!
  • Szerinted a terv mely részei nem felelnek meg a felhasználóid igényeinek?

E helyett:


“Nem tetszik. Valahogy nem áll össze nekem.”

Próbáld így:


„Szeretnék másik betűtípust kipróbálni, és szeretném, ha a kezdőlapon lévő “Letöltöm” gombot arra javítanánk: “Szerezd be most!”

Ha így érzel: “Lehetne ütősebb…”

Webdesignerként az mondom: A weboldal mindig lehetne “ütősebb”, de hogy elvihessük a tervet ebbe az irányba, fontos, hogy pontosan tudjam, mit jelent ez a kifejezés számodra. A tudsz, küldj képeket vagy linkeket olyan példákról, amelyek tetszenek neked.

Ezeket a kérdéseket teszem fel az ügyfeleimnek, amikor visszajelzést kérek:

  • Mit értesz pontosan az alatt, hogy “ütősebb”? Mit jelent neked ez a szó?
  • Mely konkrét elemeket érted alatta?
  • Összefügg a színnel, tipográfiával (betűtípus) vagy a weboldal elrendezésével?
  • Van olyan példa, amelyből ihletet meríthetünk? Ami tetszik neked?
  • Mit szeretnének látni a felhasználóid?

E helyett:


“Lehetne ütősebb. Nem tudom elmondani, hogy mi nem tetszik benne. Talán ha másik verzióban is látnám…”

Próbáld így:


„Egy kicsit unalmasnak találom a színeket. Megpróbálhatnánk egy kicsit élénkebb, merészebb irányba menni? Ez a piros szín például nagyon tetszik ezen a weboldalon: (ide szúrj be egy linket).”

Ha így érzel: “Az egyik barátom szerint ez nem az én személyiségem.”

Webdesignerként azt mondom: Természetes, hogy meg akarod mutatni az új designt a barátaidnak és családtagjaidnak, de azt is fontos figyelembe venni, hogy ez az oldal a te célközönségének készül. Ez azt jelenti, hogy amikor visszajelzést adunk, a végfelhasználó szemüvegén keresztül kell néznünk az oldalt. Így biztosítjuk, hogy a végső tervezés elérje a kívánt eredményt.

Ezekben az esetekben, ha valódi értékelést szeretnél kapni, hasznos lehet, ha a terveket megosztod néhány megbízható ügyféllel. Az ő szavuk döntő lehet.

Ezeket a kérdéseket teszem fel az ügyfeleimnek, amikor visszajelzést kérek:

  • A kialakítás könnyen áttekinthető? Könnyű az oldalon navigálni?
  • Egyértelmű, hogy mit csinálnak és hová irányítanak a gombok a webhelyen?
  • A szöveg és a kép összehangban vannak? Világos a weboldal üzenete?

E helyett:


“Az egyik barátomnak nem tetszik. Azt mondja, ez nem az én személyiségem.”

Próbáld így:


“Megkérdeztem 3 legjobb ügyfelemet, hogy mit gondolnak, és 2/3-uk azt mondta, hogy az árak nincsenek elég jól kiemelve a szolgáltatások oldalán. A többségnek ez volt az első észrevétele.”

Mikor kér visszajelzést tőled egy webdesigner?

Mivel minden szakembernek más a munkamódszere és más-más típusú projekteket vállal, ezért nagyon változó, hogy ki, mikor és pontosan milyen munkafolyamatokra kér tőled véleményt. Az egyszerűség kedvéért most maradjunk csak a weboldalakkal kapcsolatos visszajelzéseknél.

Oldaltérkép (sitemap)

A sitemaptervezés bár elsősorban nem a designer feladata, ám én mindig ezzel kezdem a weboldaltervezést. Marketing és sales szempontok is közrejátszanak, amikor arról döntünk, hogy a kezdőlapról mely oldalakat (termékedet, szolgáltatásodat, ajánlatodat) lehessen közvetlenül elérni. Mi az, amit a “kirakatba” akarsz tenni? Ezt mindig egyeztetem az ügyféllel, kikérem a véleményét az oldaltérképről.

Drótváz (wireframe)

A következő lépés, hogy kialakítom a wireframeket, azaz a weboldal drótvázát. Ebben a fázisban döntjük el, milyen szekciókra és funkciókra van szükség a főoldalon és az aloldalakon, illetve hogyan és hol fogjuk elhelyezni a tartalmat. Ez a második nagyobb mérföldkő a weboldaltervezésben, amikor számítok az ügyfél konstruktív véleményére.

Webdesign

A webdesign tervezés első lépésekén hangulattáblát készítek, amely segít tisztázni a weboldal stílusát és a színvilágot. Ezt minden esetben egyeztetjük az ügyféllel, és addig nem is haladunk tovább, amíg a jóváhagyás meg nem történt.

Mivel a drótváztervezés során már lefektettük, milyen elemekre lesz szükség a weboldalon, ezért a kész tervekre viszonylag gyorsan fel lehet húzni a designt. A webdesign képek formájában (tehát nem a végleges honlapon) kerül az ügyfél elé. Ezen a ponton mindig megkérem az ügyfelet, hogy egyaránt véleményezze az összes elküldött tervet (tehát a kezdőlapot, a rólam oldalt, a blogot, és más aloldalakat is.)

Végszó

Bízom benne, hogy ez az összefoglaló segít kialakítani egy olyan gyakorlatot, amivel a webdesignerek (és más kreatív szakemberek) konstruktív visszajelzést kaphatnak az ügyfeleiktől a közös munka során.