
9 kérdés, amit fel kell tenned a webdesignernek a weboldal készítés előtt
Az a designer, akivel majd együtt dolgozol a vállalkozásod honlapján, nemcsak arra lesz hatással, végeredményben milyen lesz a weboldalad, hanem arra is, mennyire fogod élvezni a közös munkát. Ha nincs meg a kémia már az első találkozásnál, akkor olyan lesz a tervezéssel töltött 2-3 hónap, mint egy gyötrelmes fogászati kezelés. Ilyesmit mégis ki a fene akarna bevállalni, ha egyszer nem muszáj?
Ebben a listában 9 olyan kérdést találsz, amelyekből még a konzultációt előtt leszűrheted, „összeilletek-e” a kiszemelt designerrel.
1. Milyen kutatást fog végezni a vállalkozással kapcsolatosan?
Fontos, hogy olyan webdesignerre bízd a vállalkozásodat, aki ismeri a marketing stratégiádat és az ideális ügyfeleidet. Egy tapasztalt designer bármilyen iparágnak képes eredményes weboldalakat tervezni, ám olyan designert is választhatsz, aki kifejezetten a te területedre specializálódott.
Olyat, aki segítő szakemberek weboldalait építi, vagy olyat, aki az állatorvosi, wellness, fitnesz, stb. szolgáltatók online megjelenéséért felel. Ők közelebbről ismerik az adott iparág kihívásait, illetve a valós felhasználói igényeket.
Viszont ha nem találsz ilyen segítséget, vagy van már egy designer, aki szimpatikus neked, akkor feltétlenül kérdezz rá, milyen kutatási módszereket használ.
2. Átnézi a felújításra szoruló weboldalt a tervezés előtt?
Az a webdesigner, aki erre nemmel válaszol – itt és most ki merem jelenteni -, hogy egy kókler.
Még mielőtt akár csak egy menüpontot is áthelyeznénk, látnunk kell, hogyan használják az emberek a meglévő weboldalt vagy webshopot. Mi az, amit szeretnek, megszoktak; mi működik vagy nem működik jelenleg és milyen irányba szeretnél te továbblépni a vállalkozásoddal, ami miatt szükségét érzed a váltásnak.
A weboldal redesign (a design újratervezése) több annál, minthogy megpiszkáljuk a grafikát. Ezért egy lelkiismeretes designer nem fog rávenni jelentősebb módosításokra anélkül, hogy előtte alaposan átnézte volna az oldalad eredményeit.

3. Mi a tervezés menete?
A weboldaltervezésnek (akár új honlapról, akár egy meglévő felújításáról van szó) te is szerves része vagy. Én mindig azt mondom, hogy egy weboldal akkor lesz eredményes, ha a munka folyamatos és szoros kapcsolatban zajlik az ügyféllel.
Fontos megérteni, hogy a webdesigner munkája nem az, hogy megcsinálja a honlapodat helyetted. Akkor tudtok hatékonyan együttműködni, ha egyfelől te minden részletbe beavatod, ő pedig pontosan elmondja, milyen határidőkkel, milyen „feladatokat” szükséges teljesítened.
Ilyen feladat lehet a webszöveg elkészítése, a fotók és videók átadása, a logó beszerzése különféle formátumokban, webshop esetében a termékhierarchia összeállítása, stb. A projekt bonyolultságától függően számtalan ilyen feladat lehet, de ő ezeket előre összeírja neked.
A tervezés menetét azért is fontos tisztázni, mert így tudni fogod, mikor veheted birtokba a honlapodat.
4. Tud-e másban is segíteni a webdesignon kívül?
Vannak olyan webdesignerek, akik nemcsak honlapokat, hanem grafikai anyagokat (nyomatott vagy online), esetleg logókat is terveznek. Mások marketingesként, copywriterként segítenek, esetleg a domain és tárhely ügyintézést vállalják, kódolnak, és olyan is van, aki a keresőoptimalizálás (SEO) területét elsajátítva tud számodra kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
Jó tisztázni, hogy a választott webdesigner tud-e pluszban segíteni, vagy ezeket a területeket ki kell szervezned egy szakembernek – esetleg megcsinálod te magad.

5. Mire van szüksége tőled, mielőtt belevágnátok a projektbe?
A képi és szöveges anyagokról fentebb már volt szó. Nagyon fontos, hogy ezek a designer rendelkezésére álljanak, mire a megfelelő szakaszba ér a webtervezési projekt.
Viszont ha nemcsak webdesignra szerződnétek, hanem fejlesztésre is, ugyanilyen fontosak a bejelentkezési, felhasználói fiók adatok, amelyek hozzáférést biztosítanak a tartalomkezelő és levelezési rendszerekhez, adminisztrációs felületekhez.
Nézzük a legfontosabbakat, amelyeket érdemes előkészíteni:
- belépési adatok (a weboldal adminisztrációs felületéhez, levelezéshez, hírlevélrendszerhez, domain és tárhelyhez)
- FTP (távoli hozzáférést biztosító) felhasználónév és jelszó páros
- API kulcsok (hírlevél, számlázás, online fizetés, csomagszállítás, stb.)
- jogi dokumentumok (ÁSZF, impresszum adatok, adatkezelési tájékoztató)
Erről a témáról korábban már írtam egy cikket.
6. Milyen tartalomkezelő rendszert használ?
A CMS, azaz a tartalomkezelő rendszer a webhelyed tartalmának létrehozására és kezelésére szolgál. Vagyis ebben a rendszerben tudsz blogcikkeket írni, törölni, termékeket feltölteni és szerkeszteni – csak hogy a legegyszerűbb példákat nézzük.
Nagyon-nagyon fontos előre tisztázni azt, hogy amennyiben a választott designer vállalja a honlapod elkészítését is, milyen típusú CMS rendszerben dolgozik, illetve az a rendszer hosszú távon szolgálja-e a céljaidat. A három legnépszerűbb CMS rendszer a WordPress (ezzel foglalkozom én is), a Joomla és a Drupal.
Ami a CMS rendszerekkel kapcsolatban a te szempontodból lényeges, hogy minden funkciót biztosítani tud-e a vállalkozásodhoz (pl. hírlevélrendszer bekötése, online időpontfoglalás, e-kereskedelem, tanfolyamok, tagsági rendszerek, stb.), hogy egyedül is tudod-e majd frissíteni, illetve tudsz-e szerző- vagy szerkesztőtársakat felvenni? Ezekre mindenképpen kérdezz rá.
Weboldalt nemcsak CMS rendszerekre lehet építeni, de neked, mint kisvállalkozónak tökéletes választás a tartalomkezelő. Jellemzően a nagyvállalatok azok, akik extra biztonsági intézkedéssel és persze egy valag pénzzel felszerelkezve egyedi weboldalépítésbe fektetnek. Ez már a nagyok ligája.

7. Egyedi webdesignt készít vagy sablonokat használ?
A CMS-ek azért is nagyon népszerűek, mert biztosítják azt a lehetőséget, hogy akár kódolási tudás nélkül is létrehozz magadnak kisebb weboldalakat. Erre valók a weboldal sablonok, amelyek tényleg csak annyit tudnak, amennyit a név is sugall: egy kész felépítésű honlapon tudsz képeket, szövegeket, ikonokat cserélni, illetve egy-egy színmódosítás még, ami beleférhet.
A sablonoktól eggyel „magasabb szintet” képviselnek a vizuális oldalépítők (WordPressben a két legnépszerűbb page-builder az Elementor és a Divi,). Ezekkel üres vászonra dolgozva tudod felépíteni a saját weboldalalaid. Korlátokkal ugyan, de egészen csinos designokat lehet velük összekattintgatni.
A még eggyel jobb megoldás, amikor teljesen egyedi témára épül a webhely a tartalma úgy, hogy közben megmaradnak bizonyos CMS biztosította kényelmi lehetőségek. Ilyen esetben a teljes webhelyet manuálisan kell lekódolni, ami a többi között gyorsabb oldalbetöltést, eredményesebb SEO-t és abszolút egyedi webdesignt eredményez.
Itt, a Bandita designnál, utóbbival foglalkozom. Magam kódolom a weboldalakat és webshopokat WordPress CMS rendszerben a saját webdesign terveim alapján.
8. Mennyi módosítási kört tartalmaz a szerződés?
A webdesignerek többsége 2-3 módosítási körre szerződik, ezen kívül minden plusz munka eseti vagy óradíj alapú. Ha nem vagy elégedett a tervezés valamelyik szakaszában a prezentált eredménnyel, konstruktív, világos módosítási javaslatokat tehetsz.
9. Milyen képzést/támogatást ad az oldal mindennapi használatához?
Ha a tervezőnek nincs havidíjas szolgáltatása karbantartásra, tartalomfeltöltésre, vagy egyszerűen ezeket szeretnéd a saját kezedbe venni (ezért is jó a CMS!), akkor fontos, hogy megtanítson a weboldal mindennapi használatára.
Ez lehet írásos dokumentáció, videós tananyag, meghatározott alkalmas 1:1 oktatás vagy csoportos tréning. Mindenki másra esküszik.
Én a videós oktatóanyagot tartalom a leghatékonyabbnak. Azoknak az ügyfeleknek, akik boldogulnak magabiztosan a WordPress adminisztrációs felületén, általában 1.5-2 órás oktatóvideót veszek fel, és a saját honlapjukon mutatom be, hogyan lehetnek hosszú távon gondos gazdái. Azt az anyagot korlátlan ideig elérik, vagy akár le is tölthetik.
+ Mert mindig van egy utolsó kérdés…
Bízom benne, hogy ez az összeállítás segít, hogy a célzott kérdések mentén megtaláld a számodra ideális webdesignert. Bátran kérj tőlük ajánlatot, into callt, hogy lásd, egy nyelvet beszéltek-e!